Featured Video Play Icon

[VIDEO] Volvo Trucks: “Wij begeleiden de overgang naar elektrische vrachtwagens”

De overgang naar een elektrische vrachtwagen gaat gepaard met heel wat vragen. “Deze beantwoorden is onze eerste taak”, klinkt het bij Volvo Trucks. “Vaak berusten die op misverstanden of onwetendheid. Eens de wereld uitgeholpen, profileren we ons als een zo breed mogelijke partner voor onze klanten.”

“Bij Volvo Trucks gaan we ervan uit dat het aandeel van elektrische vrachtwagens tegen 2030 tot de helft van onze verkoop in Europa zal uitmaken”, steekt Philippe Jacquemyns, Product Manager bij  Volvo Trucks België, van wal. “Dit is een prognose op Europese schaal, we beseffen ook wel dat er onderlinge verschillen tussen de landen zullen blijven bestaan. In landen als Noorwegen of Nederland zal dat aandeel hoger liggen, maar ik vermoed dat we in België ergens midden het peloton zullen zitten. Het is alvast een uitgangspunt waar we ons aanbod op afstemmen.”

Puntjes op de i zetten

De beslissing al dan niet over te schakelen op elektrische vrachtwagens gaat met heel wat vragen gepaard. Technisch, maar zeker ook zakelijk. Hoe zit dat nu precies met die autonomie? Hoe lang duurt het om een voertuig op te laden? En vind ik op de markt wel een model dat aan mijn noden voldoet? “Het zijn herkenbare vragen die volkomen terecht gesteld worden”, stelt Philippe Jacquemyns. “En wat opvalt: men verschiet vaak van de antwoorden die erop volgen (lacht). Vandaag, en dan heb ik het over ons aanbod, is een autonomie tot 300 km realistisch. Punt is dat vandaag de dag circa 45% van alle trajecten in Europa binnen dit bereik vallen en dus door het Volvo Trucks elektrische gamma uitgevoerd kunnen worden.

De laadtijd is nog zo’n issue. Wel, het opladen tot 80% van de totale capaciteit duurt zo’n 90 minuten. In de praktijk bestaat de kunst erin deze laadmomenten zo nauw mogelijk te laten samenvallen met de opgelegde rusttijden. Als Volvo Trucks hebben we inmiddels 5 modellen in ons aanbod, waarvan de zwaarste zelfs tot 44 ton gaat. De technologie gaat met rasse schreden vooruit, d aar wensen wij een actieve rol in te spelen. Zo assembleren wij nu reeds de batterijpacks in Gent en in de toekomst ook de modules opgebouwd uit cellen. De kleinste bouwsteen, nl. de cellen zullen in Zweden gefabriceerd worden. In se past dit ook allemaal in de wens om in Europa meer technologie te concentreren. Men wil kortere ketens tussen de building block en hetgeen effectief gebruikt wordt. De verdere ontwikkeling van de elektrische vrachtwagen is een prima gelegenheid om dit in de praktijk om te zetten.”

Ontzorgen

“We begeleiden de klant die belangstelling heeft over de hele lijn van zijn omschakelingstraject”, vervolgt Jacquemyns. “Dit betekent dat we hem deskundig informeren, maar ook bijstaan in de opstelling van zijn businessplan. Per slot van rekening komt er heel wat bij kijken. Hoeveel kilometers moet een voertuig afleggen, en op welke manier? Waar kan geladen worden? Het zijn stuk voor stuk parameters die in rekening dienen te worden gebracht. En specifiek voor de batterij: het onderhouds & herstellingscontract ontzorgt de gebruiker door via deze service de gewenste capaciteit te waarborgen voor de duurtijd van het contract, desgevallend met de nodige batterijwissel tijdens de looptijd.”

Lees alles over Volvo Trucks Belux

Volvo Trucks Belux

video

Volvo Trucks FH Aero – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Volvo Trucks heeft een belangrijke evolutie van de FH-cabine gepresenteerd, die naar voren toe verlengd is om hem aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen. De Zweedse fabrikant heeft gebruik gemaakt van de speelruimte die de huidige regelgeving biedt voor maximumgewichten en -afmetingen voor vrachtwagens, zoals DAF Trucks heeft gedaan met de XG+ en […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo