Renault en Geely bundelen hun krachten (om de verbrandingsmotor te redden?)

In overeenstemming met de kaderovereenkomst die in november 2022 werd aangekondigd, kondigen Geely Holding Group en Renault Group aan dat ze een 50/50 joint venture gaan oprichten voor de ontwikkeling en productie van verbrandingsmotoren en transmissies.

De joint venture, met hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk, zal gezamenlijk worden geleid door Renault Group en Geely en zal 19.000 mensen in dienst hebben. Ze zal twee operationele centra hebben in Madrid en Hangzhou Bay, 17 motor- en transmissiefabrieken (die tot vijf miljoen transmissies en motoren per jaar kunnen produceren) en vijf R&D-centra op drie continenten.

Renault Groep en Geely willen een productportfolio ontwikkelen dat 80% van de behoeften van de wereldwijde markt voor verbrandingsmotoren en hybride motoren dekt. Behoudens de toepasselijke wet- en regelgeving zullen Geely Auto en Renault met de joint venture een langdurige leveringsovereenkomst aangaan voor verbrandingsmotoren, hybride motoren en plug-in hybride motoren voor personenauto’s. Daarnaast zal Renault aandrijflijnen voor zijn eigen lichte bedrijfswagens afnemen van de joint venture en de ontwikkeling van batterijen voor hybride modellen aan de joint venture toevertrouwen. Andere klanten zijn in eerste instantie Volvo Cars, Proton, Nissan, Mitsubishi Motors Company en PUNCH Torino, maar andere samenwerkingsverbanden zijn mogelijk.

Een derde strategische investeerder zou het Saudische staatsoliebedrijf Aramco kunnen zijn, dat op 2 maart 2023 een intentieverklaring in die zin ondertekende. De bijdrage van Aramco zou kunnen helpen bij de ontwikkeling van waterstofmotoren van de toekomstige generatie, evenals synthetische brandstoffen, die de drie partners zien als een oplossing voor het koolstofvrij maken van voertuigen met verbrandingsmotoren die al op de weg rijden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo