Renault Group en Volvo Group gaan samen LCVs ontwikkelen

Renault Group heeft de oprichting aangekondigd van een joint venture met Volvo Group voor de ontwikkeling van een gloednieuwe generatie elektrische lichte bedrijfsvoertuigen. Een derde partner, de Franse logistieke gigant CMA CGM, zal zich bij het initiatief aansluiten.

De voertuigen die uit deze samenwerking voortkomen, zullen worden geproduceerd op een nieuw elektrisch platform van het ‘skateboard’-type (zoals Renault enkele jaren geleden al demonstreerde met het EZ-Pro prototype). Dit principe maakt het mogelijk om verschillende carrosseriemodules aan te passen tegen lagere kosten. Bovendien zal dit nieuwe gamma gebaseerd zijn op het concept van een ‘Software-Defined Vehicle’, wat betekent dat het voertuig rond de software wordt gedefinieerd en niet andersom.

“Dankzij deze elektronische architectuur zal het voertuig nieuwe functies kunnen integreren om toezicht te houden op de leveringsactiviteiten en de commerciële prestaties van de voertuigen, waardoor de totale gebruikskosten met 30% zullen dalen voor logistieke operatoren. Aangesloten diensten zoals ladingbeheer, routing, verzekering, financiering en dus alle aspecten van wagenparkbeheer zullen het mogelijk maken om voertuigen gedurende hun hele levensduur te updaten met behulp van open source technologie,” aldus de twee industriële partners.

De timing van de deal is extreem snel: de joint venture, gevestigd in Frankrijk, zal naar verwachting begin 2024 van start gaan, afhankelijk van de voltooiing van alle wettelijke goedkeuringsprocessen, met alleen Renault Group en Volvo Group aan boord. De productie van de eerste bestelwagen zou in 2026 moeten beginnen, wat overeenkomt met de timing die Renault vorig jaar aankondigde voor zijn toekomstige FlexEVan-platform dat samen met Qualcomm is ontwikkeld, dat zijn Snapdragon-supercomputer levert. Zal dit voertuig kenmerken gemeen hebben met het EZ Flex-prototype dat in 2019 werd onthuld (foto)? Het is moeilijk te zeggen, maar het wordt waarschijnlijk een zeer compact voertuig met verschillende batterijcapaciteiten, waaronder een versie met een spanning van 800 V, wat ongekend zou zijn voor een licht bedrijfsvoertuig.

Maar wat heeft CMA CGM ermee te maken?

De aanwezigheid van een logistieke reus als CMA CGM als toekomstige derde aandeelhouder kan als een verrassing komen. Het is echter niet de eerste keer dat een logistieke reus betrokken is bij de ontwikkeling van een elektrisch licht bedrijfsvoertuig, aangezien DHL hetzelfde (kortstondig) deed met Streetscooter. In tegenstelling tot die eerste poging heeft CMA CGM (dat onder andere CEVA Logistics, Gefco en Colis Privé beheert) hier de krachten gebundeld met twee gerenommeerde industriële partners. “Dit is een veelomvattend en innovatief partnerschap: we investeren niet alleen in dit project, maar we brengen ook onze knowhow en expertise in om de inkomende en uitgaande logistiek te beheren, terwijl sommige van deze voertuigen uiteindelijk kunnen worden gebruikt om onze vloot koolstofvrij te maken”, legt Rodolphe Saadé, President en CEO van CMA CGM Group, uit.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo