Zoals elk jaar heeft de UPTR precieze cijfers gekregen van de minister van Financiën over de belastinginkomsten gekoppeld aan het brandstofverbruik en over de belastinginkomsten gekoppeld aan de accijnzen. Zijn conclusie is ondubbelzinnig: het verminderen of afschaffen van professionele diesel zou een slechte financiële berekening zijn voor de federale overheid.
Het was Nicolas Parent (Ecolo) die een parlementaire vraag stelde aan minister Vincent Van Peteghem (CD&V) alvorens zijn zetel als parlementslid op te geven aan Sarah Schlitz. Uit de cijfers van de minister van Financiën blijkt dat Belgische transporteurs 537 miljoen euro accijnzen hebben betaald aan de schatkist (na recuperatie van 240 miljoen euro voor professionele diesel). De cijfers voor buitenlandse transporteurs waren respectievelijk 443 miljoen euro en 289 miljoen euro.
“In hun beschouwingen over hun ‘neutrale’ belastinghervorming dringt de UPTR er bij de politici op aan om niet uit het oog te verliezen dat het afschaffen of verminderen van het regime voor professionele diesel Belgische en buitenlandse transporteurs uitnodigt om over de grens te tanken. Aan de beroepsdiesel raken betekent het risico nemen dat we een half miljard aan belastinginkomsten mislopen… We kunnen maar beter twee keer nadenken”, besluit Michaël Reul, secretaris-generaal van de UPTR.