Wallonië versoepelt boetesysteem voor de kilometerheffing

Gisteren keurde de Waalse regering een reeks maatregelen goed die werden voorgesteld door minister van Begroting en Financiën Adrien Dolimont en die gevolgen zullen hebben voor truckvloten. De belangrijkste van deze maatregelen zal vooral worden gewaardeerd door transportbedrijven, omdat het systeem van boetes voor overtredingen van de kilometerheffing wordt versoepeld.

Tot nu toe werd Wallonië gekenmerkt door te complexe procedures. Om bijvoorbeeld het bedrag van de eerste categorie C-boete van het jaar (wanneer de OBU niet geactiveerd is of bijvoorbeeld geen signaal geeft) te verlagen van 500 euro naar 250 euro, moest je altijd een vordering indienen. De autoriteiten reageerden altijd positief op deze vordering, maar het betekende een onnodige administratieve last voor vervoerders. De eerste boete kost nu automatisch 250 euro. Een andere verbetering is dat het mogelijk zal zijn om boetes voor een reeks overtredingen van dezelfde categorie die te goeder trouw zijn begaan door hetzelfde voertuig gedurende een beperkte periode te verminderen tot 150% van een volledige boete, d.w.z. maximaal drie boetes verminderd met 50% voor alle betrokken overtredingen. Tot slot zullen de regionale autoriteiten meer rekening houden met de goede trouw van het bedrijf die de boete moet betalen.

Het ‘décret poids lourds’ bevat ook andere interessante punten:

  • het zal niet langer nodig zijn om het “fiscale onderscheidingsteken” – een soort papieren sticker die aangeeft dat aan de fiscale regels is voldaan – te allen tijde aan boord van het voertuig te hebben
  • er wordt een direct verband gelegd tussen het uitschrijven van het kenteken en het einde van de belastingperiode. Dit voorkomt onnodige boetes als een belastingbetaler vergeet het einde van het gebruik aan te geven na de uitschrijving.
  • de verplichte aangifte voor vrachtwagens die op de weg worden gezet, is afgeschaft wanneer de verkeersbelasting 0 euro bedraagt. Dit betreft voornamelijk de categorie van 3,5 tot 12 ton, die nog steeds onderhevig zijn aan de kilometerheffing.

Namens de UPTR is Michael Reul blij met deze maatregelen: “De UPTR is uiteraard erg blij dat 100% van de door haar voorgestelde maatregelen uiteindelijk zijn aangenomen. Het enige dat we betreuren is dat er bijna een volledige zittingsperiode voor nodig was om het gezond verstand te laten zegevieren.”

Lees alles over UPTR

UPTR

video

UPTR ontmoet kmo transport en logistieke ondernemingen

UPTR is de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers die de Belgische Transport- en Logistieke ondernemers vertegenwoordigd op een regionaal, nationaal en Europees niveau. UPTR biedt een brede waaier van diensten en juridische bijstand aan en dit alles om de administratieve last van de transport- en logistieke ondernemingen van vandaag te verminderen. “Onze leden […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo