Belgische transporteurs waren ‘veerkrachtig’ in 2022

De UPTR heeft BDO de opdracht gegeven om de jaarrekeningen voor 2022 van de Belgische transportbedrijven te analyseren. Er komen enkele bemoedigende cijfers naar voren, waaruit blijkt dat vervoerders zich hebben kunnen aanpassen aan een veranderende economische situatie om hun structurele indicatoren te versterken.

De door de UPTR gepubliceerde resultaten maken geen melding van de impact die de economische situatie heeft gehad op de omzet, de brutomarge of het personeelsbestand. In plaats daarvan richten ze zich op winstgevendheid, solvabiliteit en liquiditeit:

  • De ‘nettomarge op de omzet’ (d.w.z. de verhouding tussen de nettowinst en de omzet) voor transportbedrijven daalde met 0,1% tot 3,1%. Deze marge is historisch gezien lager in de transportsector dan in de economie als geheel, maar is minder gedaald dan in de meeste andere sectoren (van 5,2% naar 4,5%)
  • 26% van de bedrijven heeft een negatief bedrijfsresultaat, een stijging die vergelijkbaar is met die van de Belgische economie als geheel.
  • De solvabiliteitsratio blijft verbeteren en bereikt een recordniveau van 40% in 2022, maar ligt onder het Belgische gemiddelde (53%).
  • 11% van de bedrijven in de sector heeft een negatief eigen vermogen (13% voor alle sectoren samen)
  • de liquiditeit verbetert verder en bereikt een nieuw record in 2022 (1,34)
  • de betalingstermijnen (54 dagen) blijft dalen, terwijl het gemiddelde krediet verleend door leveranciers stabiel blijft (43 dagen).

 

Alexandre Streel (Partner) en Maxime Ledent (Manager) van BDO vatten de financiële resultaten samen: “In 2022 waren de financiële prestaties van de sector, ondanks verstoringen van de toeleveringsketen, geopolitieke spanningen en een snel stijgende inflatie, vergelijkbaar met die van het recordjaar 2021, wat de veerkracht van de sector bevestigt. Bovendien steeg het personeelsbestand van de sector met bijna 3% ten opzichte van het voorgaande jaar (op vergelijkbare basis).”

Michaël Reul, secretaris-generaal van de UPTR, tempert elk overdreven positivisme: “Veerkracht is als Chips zonder zout: het heeft geen smaak! Het weerspiegelt op geen enkele manier de aanzienlijke middelen en energie die onze ondernemers dagelijks steken in het vooruithelpen van hun bedrijven. Het feit dat de transportsector over het algemeen goed stand hield tijdens de economische moeilijkheden van 2022 laat ons niet toe om conclusies te trekken voor de toekomst. De jaren 2023 en 2024 zouden wel eens de jaren van ‘alle gevaren’ kunnen worden, met een recordstijging van de kosten (historische indexering van de lonen, verhoging van de kilometerheffing en uitbreiding van het belastbare netwerk, verlaging van de accijnzen die terugbetaald worden voor commerciële diesel, explosie van de algemene kosten), in combinatie met een enorme daling van de vervoersvolumes”.

Lees alles over UPTR

UPTR

video

UPTR ontmoet kmo transport en logistieke ondernemingen

UPTR is de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers die de Belgische Transport- en Logistieke ondernemers vertegenwoordigd op een regionaal, nationaal en Europees niveau. UPTR biedt een brede waaier van diensten en juridische bijstand aan en dit alles om de administratieve last van de transport- en logistieke ondernemingen van vandaag te verminderen. “Onze leden […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo