Lode Verkinderen: “Grens van 3,5 ton moet verlaagd worden”

Deze week werd in De Standaard bericht over bestelwagens die voor oneerlijke concurrentie zorgen in de transportsector. Gelegenheid voor een gesprek met Lode Verkinderen, directeur bij Transport en Logistiek Vlaanderen.

De krant De Standaard maakte deze week melding van een specifiek type bestelwagen waarmee bestaande regelgeving omzeild wordt. Het voertuig wordt de Polensprinter genoemd, refererend naar de betreffende Oost-Europeanen. De wagen weegt met vracht in theorie maximaal 3,5 ton.

“Het probleem is dat de Europese regels voor transport (zoals een tachograaf, die de rijtijden meet, of een snelheidsbeperking) maar gelden voor voertuigen die meer dan 3,5 ton wegen,” zegt Lode Verkinderen, directeur bij TLV, in het artikel. “Alle voertuigen onder de 3,5 ton ontsnappen dus aan de regels.”

Verwijzend naar het krantenartikel meldde TLV op LinkedIn: “Om het probleem van oneerlijke concurrentie verder uit te sluiten, moet de grens van 3,5 ton verlaagd worden.” Naar welke nieuwe grens gaan we dan precies? Verkinderen gaf ons meer uitleg: “Onze wens is dat je al die regels die nodig zijn vanaf 3,5 ton ook gaat uitbreiden naar net daaronder. Het is de logica zelve dat je dit op Europees niveau zou doen. Anders schiet de Belgische sector gewoon zichzelf in de voet.”

Goed nieuws is dat er effectief een gedeeltelijke verlaging van die grens zit aan te komen. Deze zal in werking treden op 1 juni 2026. Bij grensoverschrijdend verkeer door die bewuste bestelwagens gelden vanaf dan de rij- en rusttijden en de tachograafplicht. En dat vanaf 2,5 ton MTM.

Van de andere kant wil TLV wel ervoor ijveren dat chauffeurs met zwaardere elektrisch aangedreven bestelwagens zullen kunnen blijven rijden zoals ze dat daarvoor gewoon waren. Dit punt nam TLV op in het memorandum naar de verkiezingen toe van 2024. “Je moet zien in welk segment je actief bent,” aldus Verkinderen. “Wij pleiten voor een situatie waarbij die bestelwagens zwaarder mogen zijn dan 3,5 ton tot maximaal 4,25 ton. Enkel en alleen door het batterijgewicht en niet door extra lading.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo