Amazon heeft een tool met de naam CHALET openbaar gemaakt die gebruikt kan worden om te bepalen waar specifieke oplaadpunten voor vrachtwagens in Europa het beste geïnstalleerd kunnen worden. Deze open source tool is beschikbaar voor alle geïnteresseerde partijen.
Overheden, lokale overheden, infrastructuurbeheerders, energieleveranciers en elektriciteitsnetwerkbeheerders: velen van hen vragen zich af waar ze in de toekomst het beste oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens kunnen installeren. We mogen niet vergeten dat elk land specifieke doelstellingen heeft op dit gebied in het kader van de Europese AFIR-verordening. Met CHALET (wat staat voor Charging Location for Electric Trucks) stelt Amazon voor om de beste locaties voor nieuwe oplaadpunten in kaart te brengen.
Maar welke gegevens gebruikt CHALET om aanbevelingen te doen? Heel eenvoudig: Amazon biedt vervoerders en logistieke bedrijven de kans om hun eigen gegevens beschikbaar te stellen, zoals routes, transittijden en voertuigkenmerken (actieradius, accucapaciteit, enz.). Amazon garandeert dat bedrijfsspecifieke gegevens worden geanonimiseerd. Nu alleen nog de transporteurs overtuigen…
Het project heeft (onder andere) de steun gekregen van de Sustainable Freight Buyers Alliance (SFBA) die, zoals de naam al doet vermoeden, grote verladers zoals Nike en Heineken samenbrengt, evenals Deutsche Post DHL.