Vanaf 30 juni 2024 zal de Haven van Brussel opnieuw verbonden zijn met de rest van het Europese spoorwegnet. Een overeenkomst in die richting is onlangs ondertekend tussen de federale en Brusselse regering, de Haven van Brussel, Infrabel en SFPIM Real Estate (eigenaar van het terrein). L’annonce réjouit particulièrement l’entreprise Van Moer Logistics, qui exploite le terminal à conteneurs du port.
Deze nieuwe spoorverbinding, dat jarenlang vastzat in een juridisch steekspel, is niet alleen uitstekend nieuws voor de haven zelf, maar ook voor de containerterminal, die momenteel wordt uitgebreid. “Met de uitbreiding van de containerterminal, de ontwikkeling van stedelijke distributiecentra en nu deze spoorverbinding, zullen we de bevoorrading van Brussel sterk verbeteren en tegelijkertijd het aantal vrachtwagens op onze wegen verminderen, om van Brussel een aangenamere plek om te leven te maken”, aldus Alain Maron, Brussels minister van Klimaattransitie en Leefmilieu, bevoegd voor de Haven van Brussel:
Georges Gilkinet, federaal minister van Mobiliteit, heeft het nodige budget voor deze werkzaamheden opgenomen in het meerjareninvesteringsplan van Infrabel. Volgens hem zullen dankzij dit nieuwe traject jaarlijks tot 18.500 vrachtwagens minder over de Brusselse wegen rijden. De Haven zelf wil dankzij de uitbreiding van de containerterminal en deze nieuwe verbinding het volume vervoerde containers verdubbelen.
Van Moer Logistics is uiteraard bijzonder verheugd met dit nieuws. Het Antwerpse logistieke bedrijf heeft zijn concessie voor de containerterminal in de haven laten verlengen in juli 2023, met als doel de trafiek te verdubbelen van de huidige 57.000 TEU naar 127.000 TEU tegen 2030. Volgens de cijfers die toen bekend werden gemaakt, zou de spoorverbinding ongeveer 10% van deze volumes kunnen absorberen. “We waren niet direct betrokken bij de persconferentie van gisteren, maar we zijn natuurlijk erg blij om te weten dat deze spoorverbinding snel zal worden voltooid. De containerterminal wordt echt trimodaal, wat alleen maar gunstig kan zijn voor onze klanten die hun ecologische voetafdruk willen verkleinen”, aldus Felien Van Oost, woordvoerder van Van Moer Logistics.