Terwijl de trend in het aantal registraties van vrachtwagens sinds het begin van het jaar een stijgende lijn vertoonde, voornamelijk als gevolg van kortere levertijden, werd deze trend in september duidelijk doorbroken. En de oorzaak lijkt de nieuwe digitale tachograaf te zijn.
Volgens cijfers van Febiac waren er in september 2023 491 vrachtwagens van meer dan 16 ton geregistreerd en slechts 56 vrachtwagens van minder dan 16 ton. Dat is een daling van respectievelijk 29,05% en 36,36% ten opzichte van september 2022. Sinds 21 augustus 2023 moeten alle nieuwe vrachtwagens echter uitgerust zijn met de nieuwe digitale tachograaf. En net als bij de invoering van alle nieuwe digitale tachografen hebben vervoerders hun orders vervroegd om de gevolgen van de maatregel voor hun vloot te verzachten. Anderzijds, en vooral door de late goedkeuring van een tweede ‘intelligente’ tachograaf (de Stoneridge tachograaf), is er een tekort aan tachografen, wat de productie in Europese fabrieken waarschijnlijk vertraagt.
De resultaten voor zware bedrijfsvoertuigen blijven nochtans grotendeels positief voor de eerste negen maanden van het jaar, maar het zijn de cijfers voor getrokken materieel die reden tot bezorgdheid geven: de daling bedroeg 13,34% over negen maanden en 30,33% in september, zonder grote regelgevende impact.