transport media logo

Zes federaties proberen de premier te doen buigen over de postwet

Er is een brief gestuurd naar premier Alexander De Croo om hem te vragen de voorgestelde herziening van de postwet door minister Petra De Sutter (foto) in te trekken. Dit verzoek is gebaseerd op een aantal adviezen van verschillende officiële instanties en is van mening dat de doelen die de minister nastreeft op een andere manier kunnen worden bereikt.

Petra De Sutter presenteerde haar ontwerp van herziening van de Postwet naar aanleiding van beschuldigingen van sociale en fiscale fraude door verschillende pakketbezorgers. In de loop van de tijd zijn sommige bepalingen geschrapt, zoals de verplichting om ten minste 80% van het eigen personeel in te zetten voor de bezorging zelf. De Commissie Economische Zaken van de Kamer keurde de tekst op 20 september in eerste lezing goed, maar de andere wijzigingen, zoals de beperking van de rijtijden, het gebruik van een tachograaf in voertuigen en vrij strikte rapporteringsverplichtingen, zijn oncontroleerbaar of ondoeltreffend, volgens de zes beroepsverenigingen die de brief aan de eerste minister ondertekenden (Febetra, UPTR, Transport en Logistiek Vlaanderen, UCM, Werkgeversfederatie en Unizo). Zij menen dat de doelstellingen van Petra De Sutter bereikt kunnen worden door gebruik te maken van het bestaande juridische arsenaal.

De zes verenigingen baseren hun redenering op twee recente adviezen van het BIPT (Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie) en het SIOD (Sociale Informatie- en Onderzoeksdienst). Volgens de cijfers van dit laatste rapport (gebaseerd op alle inspecties uitgevoerd door de sociale inspectiediensten in de eerste helft van 2023) heeft de sector van het goederenvervoer een positief inspectiepercentage van ‘slechts’ 21%, waarmee deze sector buiten de Top 20 van alle geïnspecteerde sectoren valt. Er moet echter worden opgemerkt dat de sector de 5de meest geïnspecteerde en de 4de sector met de meeste overtredingen is.

Wat het advies van het BIPT betreft, dat in dit geval zeer liberaal is, is het van mening dat het opleggen van maximale rijtijden operatoren zoals GLS, PostNL en DPD hard zou treffen omdat ze hun kosten zo laag mogelijk moeten houden omdat ze voornamelijk goedkope diensten leveren: “Om dit te bereiken moeten ze ervoor zorgen dat hun chauffeurs zoveel mogelijk pakketten per dag afleveren. Het opleggen van maximale rijtijden zou hen aanmoedigen om meer chauffeurs in te zetten om hetzelfde volume pakketten af te leveren. In het meest realistische scenario van de analyse zullen ze de kosten van deze extra chauffeurs doorberekenen aan de eindklant, gezien hun toch al beperkte marges (gemiddeld 3,3%). Ondanks de prijsverhogingen die deze operatoren zouden toepassen, zouden hun marges blijven dalen en zelfs licht negatief worden. Deze situatie is op lange termijn nauwelijks houdbaar. Voor kleinere operatoren die in dit segment actief zijn, kunnen de gevolgen van de lagere marges nog groter zijn, zodat deze kleinere operatoren zelfs van de markt zouden kunnen verdwijnen na de invoering van de voorgestelde maatregelen.” Het BIPT voegt eraan toe dat een stijging van de leveringskosten zou worden doorgerekend aan de eindklant en de ontwikkeling van e-commerce in België zou kunnen belemmeren.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.