De transporttarieven op de spotmarkt zijn in het derde kwartaal verder verslechterd, maar in mindere mate dan in de voorgaande drie kwartalen. De tarieven op de contractmarkt stegen daarentegen licht, volgens de gezamenlijke Upply x Ti x IRU barometer.
Volgens de auteurs van de studie is de daling van de spotprijzen vertraagd door de afnemende inflatie en beginnen de tarieven op sommige routes zich te normaliseren. De lichte stijging van de contractuele tarieven (+1,4%) moet echter worden gezien in het licht van de sterke stijging van de inflatie en op een moment dat tol- en kilometerheffingen naar verwachting sterk zullen stijgen in 2024, waarbij de stijging van de LKW-Maut in Duitsland slechts een voorbode is van een meer algemene trend.
Wat er daarna gebeurt, hangt af van de vorm van de Europese economie: “In de komende maanden zal de volatiliteit van de tarieven waarschijnlijk afnemen naarmate de Europese vraag stagneert op een lager niveau dan in voorgaande jaren. Op korte termijn zullen kostenstijgingen, en in het bijzonder verhogingen van de tolprijzen in Centraal-Europa, de tarieven waarschijnlijk opdrijven in het vierde kwartaal van 2023 en het eerste kwartaal van 2024, voordat de vraag zich in de tweede helft van 2024 begint te herstellen.”
De studie onthult ook enkele andere interessante cijfers. Volgens de IRU stijgen de salarissen in de transportsector bijvoorbeeld met 17,6% ten opzichte van 2019, als gevolg van het chauffeurstekort.