Scania vormt een JV met digitale expediteur Sennder

Juna is de naam van de toekomstige joint venture die zal worden opgezet door Scania en digitale expediteur Sennder. Het zal de verhuur van elektrische trucks van Scania combineren met toegang tot de marktplaats van Sennder. Dit hybride bedrijfsmodel is een primeur in Europa, maar zal in eerste instantie alleen in Duitsland worden uitgerold.

De twee partners willen duidelijk een originele oplossing bieden voor de moeilijkheden die veel transporteurs zullen hebben om de aankoop van elektrische trucks te financieren. De klanten van Juna betalen een prijs per kilometer en krijgen gegarandeerd toegang tot transportvolumes (spot of contractueel) op het digitale platform van Sennder. Juna zal gevestigd zijn in Berlijn en aanvankelijk alleen actief zijn in Duitsland. Het is van plan om volgend jaar tot 100 elektrische vrachtwagens op de weg te zetten, met een doelstelling van 5.000 eenheden tegen 2030.

Er is al een proefproject gestart in de regio Stuttgart met een eerste vervoerder die werkt voor een producent van fast moving consumer goods. De resultaten tonen aan dat de potentiële vermindering van de CO2-uitstoot 93 ton per vrachtwagen per jaar bedraagt. In 2024 wordt het programma uitgebreid naar langere afstanden.

Hoe werkt het?

Juna biedt een complete service, inclusief de elektrische truck, onderhoud en reparaties, voertuigverzekering en Scania’s vlootbeheerdiensten. De klant betaalt naargelang het gebruik van het voertuig. “Op dit moment rekenen we af op basis van het aantal gereden kilometers per maand. We werken samen met klanten om hun verbruiksbehoeften (in kilometers) te bepalen en stellen het tarief op basis daarvan vast. Mogelijk stappen we in de toekomst over van kilometerheffing naar kWH-heffing,” legt Sennder uit. De klant profiteert ook van de contractuele verbintenis van Sennder om het gebruik van de trucks te garanderen. Klanten kunnen (gelukkig) blijven werken voor andere klanten dan die ze via Sennder zouden vinden.

Juna van zijn kant combineert de informatie die wordt verzameld op zijn eigen platform en de informatie die wordt geleverd door de vrachtwagen (met name op het gebied van tracking) om te beoordelen of de voorgestelde routes compatibel zijn met de autonomie van het voertuig.

Volgens David Nothacker, CEO van Sennder, zal Juna zich vooral richten op bedrijven met minder dan 10 vrachtwagens. Deze bedrijven zullen gemakkelijker toegang krijgen tot emissievrije transportoplossingen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo