De Kamer stemt in met de ‘postwet’ van Petra De Sutter

Na een laatste salvo van parlementaire interventies heeft de Kamer gisteren ingestemd met de nieuwe ‘postwet’ voorgesteld door minister Petra De Sutter. De tekst werd iets versoepeld ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel van de minister (hij moest met name drie keer voor de Raad van State komen), maar de basisprincipes werden behouden.

Het doel van de nieuwe “postwet” was om orde te scheppen in de bezorging van pakjes van minder dan 30 kg, een sector die sinds 2020 sterk is gegroeid, maar die ook heeft geleid tot misbruiken die herhaaldelijk zijn vastgesteld door de sociale inspectiediensten. Het introduceert daarom het principe van een minimumloon voor bezorgers (die echter vaak zelfstandig zijn, wat ongetwijfeld praktische problemen zal opleveren) en stelt maximale rijtijden vast.

Een bezorger mag niet meer dan 9 uur per dag rijden (met een toegestane overschrijding van 10 uur tweemaal per week), en ook niet meer dan 56 uur per week of 90 uur gedurende twee opeenvolgende weken. Deze regels gelden al voor het wegvervoer en worden gecontroleerd door de digitale tachograaf. In dit stadium zijn de praktische details nog niet gespecificeerd, afgezien van het feit dat de controles zullen worden uitgevoerd door het Belgisch Instituut voor Post- en Telecommunicatiediensten (BIPT).

Deze tekst werd breed gesteund door de vakbonden (die er zeker ook de hoop in zagen dat duizenden werknemers in loondienst zouden komen, maar die er niet in slaagden al hun voorstellen erdoor te krijgen), maar werd sterk bekritiseerd door de transportfederaties, die van meet af aan van mening waren dat het bestaande wetgevende arsenaal volstaat om misbruik te voorkomen en dat het allemaal een kwestie van controle is. Zo ook professor Roel Gevaers, die in de Standaard schreef: “Deze nieuwe wetgeving maakt het ook bijzonder complex om stromen te combineren – bijvoorbeeld het combineren van pakjes met grotere stukken en/of palletten – aangezien er twee totaal verschillende wetgevingen zullen moeten toegepast worden. Een koerier die een pakket- EN logistieke onderaannemer is en werkt onder de nieuwe pakketwetregels, zal beschouwd worden als een schijnzelfstandige koerier onder de traditionele sociale transportwetten.”

De nieuwe postwet wordt van kracht in 2026.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo