Waterstof: Ford Trucks haalt alles uit de kast

Ford Trucks mag dan nog geen elektrische truck in zijn gamma hebben, de Turkse fabrikant laat geen middel onbeproefd als het op waterstof aankomt. Op de Solutrans show toonde Ford Trucks een zelfontworpen verbrandingsmotor die waterstof als brandstof gebruikt.

Tot nu toe heeft Ford Trucks naam gemaakt door een leveringsovereenkomst te sluiten met CMB.Tech, dat in zijn werkplaats in Antwerpen F-Maxen met dual-fuelmotoren assembleert. Een van deze voertuigen was te zien bij de ingang van de Solutrans beurs. Een paar weken geleden tekende Ford Trucks nog een samenwerkingsovereenkomst met het Duitse bedrijf Quantron, dat brandstofcelvrachtwagens ontwikkelt.

De verrassing van de Solutrans show was een prototype van een waterstofverbrandingsmotor op de stand van Ford Trucks. Deze heet Ecotorq H2 en is een 14,5-liter zescilinder-in-lijn met vonkontsteking. Dat is anderhalve liter meer dan een conventionele dieselmotor, maar genoeg om het prestatieniveau (ongeveer 500 pk) te halen dat van een motor voor zware vrachtwagens wordt verwacht. Voorlopig is brandstofefficiëntie de belangrijkste achilleshiel van waterstofverbrandingsmotoren. Voor de rest maakt de Ecotorq H2-motor gebruik van bobineontsteking en een turbo met variabele geometrie. Deze motor kan worden gekoppeld aan de nieuwe 16-traps geautomatiseerde versnellingsbak die volledig in eigen huis is ontwikkeld en het andere nieuwtje was op de stand van Ford Trucks.

Officieel is er nog geen marketingdatum voorzien voor de nieuwe waterstofmotor, maar als we de geruchten mogen geloven zou hij ‘vrij snel’ de Ecotorq-diesel op de F-Max kunnen vergezellen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo