Seafar-schepen mogen nu ook autonoom varen op de Rijn

Na een historische beslissing van de Central Commission for the Navigation of the Rhine (CCNR) krijgen het Antwerpse Seafar, scheepvaartbedrijf Dari en rederij Deymann toestemming om autonoom varende binnenschepen in te zetten op de Rijn. 

Drie schepen die vanop afstand worden bestuurd met Seafar-technologie kunnen nu varen op de Rijn tussen het Nederlandse Gorinchem en het Duitse Bonn. Voorwaarde is in deze fase wel dat ze nog een volledige crew aan boord hebben, terwijl de besturing gebeurt vanuit een Seafar-controlekamer op afstand.

In een volgende fase, die binnen een tijdsspanne van een jaar zou moeten aanbreken, is het de bedoeling om effectief met gereduceerde bezetting te gaan varen op dit traject.Partnerbedrijven Dari en Deymann zullen als eerste de technologie van Seafar inzetten op dit gedeelte van de Rijn. Beide bedrijven zien in het autonoom varen vooral een oplossing voor het nijpende gebrek aan gekwalificeerd personeel in de binnenvaart.

Logistics Management ging begin 2023 op bezoek in het Antwerpse hoofdkwartier van Seafar. Hun ambitieuze verhaal kunt u hier terugvinden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo