Watt4Ever geeft EV-batterijen tweede leven

De invoerders en Original Equipment Manufacturers (OEM’s) van vrachtwagens en bussen ondertekenden bij Watt4Ever in Beringen een manifest waarin ze zich verbinden om de batterijen uit hun voertuigen een tweede leven te geven en ze te recycleren. Watt4Ever zamelt accu’s uit elektrische voertuigen in, ontmantelt ze en maakt er opslagapparatuur van voor gezinnen en bedrijven.

Voor zijn event Circular Electric Truck & Bus trok Febelauto naar Watt4Ever om de nieuwe Europese batterijregelgeving onder de aandacht brengen. Die Battery Regulation verhoogt de recyclingpercentages en legt beperkingen op voor het gebruik van kwik, lood en cadmium. Daarnaast moeten nieuwe batterijen een bepaald percentage gerecycleerd materiaal bevatten. Vanaf 2027 moeten alle accu’s ook een batterijpaspoort hebben.

Sinds 2019 beheert Febelauto de inzameling, het hergebruik en de recyclage van batterijen van personen- en bestelwagens. Febelauto breidt zijn activiteiten nu uit naar bussen en vrachtwagens. “Nu het zwaar wegtransport overschakelt op elektrische of hybride voertuigen zien we de noodzaak om de recyclage van hoogspanningsbatterijen uit vrachtwagens en bussen aan te pakken”, zegt directeur Catherine Lenaerts van Febelauto. “Deze grote en zware batterijen hebben een complexe chemische samenstelling en werken bij zeer hoge elektrische spanningen. Veiligheidsprocedures zijn van het grootste belang bij de inzameling en de verwijdering ervan.”

70.000 euro winst

Vooraleer de batterijen worden gerecycleerd, krijgen ze een tweede leven. “Na zeven jaar in bussen en vrachtwagens kunnen de batterijen nog makkelijk tien jaar dienst doen in energieopslagsystemen”, zegt Catherine Lenaerts. Dat gebeurde al in de Proxy Delhaize in Braives waar batterijen uit acht elektrische auto’s de energie uit zonnepanelen opslaan om ze ’s nachts te gebruiken voor de koeling. Uitbater Maxime Beauduin zag zijn jaarlijkse elektriciteitsfactuur zo dalen van 110.000 naar 40.000 euro. De ingreep gebeurde door Watt4Ever in Beringen dat afgedankte batterijen eerst ontmantelt en met de nog bruikbare delen energieopslagsystemen maakt. “Als die batterijen hier buiten gaan moeten ze nog een capaciteit hebben van 80%”, zegt CEO Aimilios Orfanos.

Het convenant werd o.a; ondertekend door DAF Trucks, Iveco, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Volvo Trucks en e-Trova.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo