Diesel blijft populairste brandstof voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen

De inschrijvingscijfers van sectorfederatie ACEA voor lichte bedrijfsvoertuigen laten een herstel van de markt zien voor het jaar 2023. Ondanks alle commotie rond nieuwe vormen van aandrijving blijft het merendeel van de verkochte voertuigen in deze categorie op diesel rijden. Dat is in België niet anders.

ln 2023 steeg de verkoop van nieuwe bestelwagens in de EU met 14,6% tot bijna 1,5 miljoen stuks, dankzij sterke prestaties op belangrijke EU-markten. Italië was koploper met een opmerkelijke groei van 22,7%, op de voet gevolgd door Spanje met 22%, Duitsland met 12,1% en Frankrijk met 8,9%.

In 2023 bleef diesel de leider, met 1,2 miljoen geregistreerde eenheden, een stijging van 10,4% ten opzichte van 2022. Het marktaandeel kromp echter van 85,7% in 2022 tot 82,6% vorig jaar. Tegelijkertijd winnen elektrisch oplaadbare bestelwagens aan belang, wat bijdraagt tot een geleidelijke
verschuiving in de marktdynamiek. De verkoop van elektrische bestelwagens steeg met 56,8% in 2023, goed voor een marktaandeel van 7,4%, tegenover 5,4% vorig jaar. Deze verschuiving werd gedreven door aanzienlijke winsten in belangrijke markten, waaronder Nederland (+110,4%), Spanje (+100,3%) en Frankrijk (+76,7%).

Op de Belgische markt werden in totaal 67.549 nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen geregistreerd, een vijfde meer dan het jaar voordien. Net geen 60.000 daarvan rijden op diesel. De verkoop van elektrische bestelwagens zit in ons land wel in de lift: er werden 3.070 stuks geregistreerd, een toename met 63 procent ten opzichte van 2022. Ter vergelijking: het aantal bestelwagens op benzine bedroeg voor 2023 4.354. Hoewel de interesse in elektrische vans duidelijk toeneemt, blijft diesel op de Belgische markt voorlopig ‘king of the road.’

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo