[FOTO’S] Het transport van bieten bij Tiense Suiker

Dit artikel verscheen in TRANSPORT Management 122

Van midden september tot eind januari duurt de bietencampagne. Transporteurs vervoeren dan vrachtwagens bomvol suikerbieten naar de fabrieken van Tiense Suikerraffinaderij. We trekken het veld op om te kijken hoe dat loopt.

Op een natte vrijdagnamiddag worden we ontvangen door Agro Manager Kristof Vrancken aan het koloniale gebouw van de suikerfabrikant in Tienen. Wist je dat het bedrijf al sinds 1836 bestaat? Met een blauwe veiligheidshelm op begeven we ons naar de toegang voor de vrachtwagens.

24 uur per dag, behalve zondag

Bij het betreden van het plein moet je goed uit je doppen kijken. Er arriveren 400 tot 700 trucks per dag bij de Tiense fabriek. In de vestiging van Longchamps kan dat oplopen tot 900. Op het grote bietenplein worden dagelijks 10 à 15.000 ton bieten verzameld. Als je weet dat de bietenontvangst 24 uur per dag draait – behalve op zondag – dan kan je je stilaan de omvang van de oogst voorstellen.

Een truck van Lambrighs kiept zijn lading uit en de suikerbieten rollen een put in waar ze met een krachtige waterstraal door de ‘bietengoot’ de fabriek in worden geschoten. Daar worden ze mechanisch van aarde, onkruid en bladsteeltjes ontdaan en in frietjes gesneden – ook wel ‘cossetten’ genoemd.

Aan de rand van het plein liggen hopen restmateriaal van het verwerkingsproces. Fourage de Rese komt speciaal uit Nieuwpoort om de staartjes van de bieten op te halen die nadien als veevoer kunnen dienen. Ook de overschotten pulp gaan terug met transporteurs mee. “Dat transport heen en weer is voor ons belangrijk omdat het onze voetafdruk aanzienlijk verkleint,” vertelt Vrancken.

Wanneer we weggaan van het plein kruisen we bezoekers die een rondleiding krijgen. Deze nieuwsgierige bende zal niet te zien krijgen waar wij vervolgens naartoe gaan. Bietentelers bevinden zich binnen een straal van 50 km rond de fabrieken van Tienen, Longchamps en Wanze. Op een halfuurtje rijden ligt de dichtstbijzijnde akker waar op dat moment geladen wordt.

De gele laadkraan is een grote Transformer die uiteen kan klappen tot 25 meter breed. De kraanman aan het roer veegt met zijn mechanische grijper de bieten tot bij zich op het veld. Axiaalrollen van het voertuig schudden zoveel mogelijk aarde van de vuile bieten. Een chauffeur uit Hannut staat ernaast klaar met zijn kiepwagen en de laadkraan spuwt de bieten via een transportband in de laadbak van de truck. Eens die vol is, maakt de vrachtwagen plaats voor de volgende. Het is een komen en gaan van trucks.

Met slijk aan onze schoenen en schenen rijden we bij zonsondergang terug naar de fabriek. “Suiker heeft een groot aandeel gehad in de evolutie van de mens,” zegt Vrancken. De zoete voedingsstof geeft je energie, zet je in beweging en heeft daarom voor onze menselijke ontwikkeling gezorgd. Zoals het met alles gaat: geniet ervan, maar snoep met mate.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo