HJF Transports: Chi va piano, va sano

Transport is bij Fossoul een zaak van de familie. Grootvader was er al actief in en HJF Transports is vandaag een onderneming waar vader nog altijd aan het roer staat en waar de broers Antoine en Adrien alles verstandig en zonder overhaasting laten vooruitgaan.

Wanneer men aan Jean Vincent, de emblematische transporteur in de steek van Liège, vraagt welke ondernemingen hij met interesse volgt, dan citeert hij zeker HJF Transports. Dat was enkele jaren geleden al zo en sindsdien heeft de firma uit Villers-le-Bouillet enkel vooruitgang geboekt.

Truck & Business: Het zal u plezier doen om te weten dat Jean Vincent u beschouwt als een onderneming om te blijven volgen?
Antoine Fossoul: Uiteraard! Vincent Logistics is voor ons altijd een rolmodel geweest op het gebied van organisatie.

Drie generaties transporteurs

T&B: Transport is een zaak van de familie bij Fossoul…
An. Fossoul: Onze grootvader Joseph heeft zijn eerste bedrijf opgericht in 1966 met een oude Scania 36. Onze vader Henri heeft hetzelfde gedaan in 1986 met het creëren van HJF Transports.

T&B: Wat was de omvang van HJF toen u er begon te werken?
An. Fossoul: Er waren toen een vijftiental voertuigen, waarvan we er enkele verloren in 2008/2009. Mijn broer en ik kwamen in het bedrijf in 2010 omdat we voelden dat er een potentieel was voor groei. Wij hebben toen Deltax in Huy overgenomen dat zes voertuigen had. Op die manier zijn we beginnen groeien, maar zonder ooit teveel af te hangen van één enkele klant. In 2012 zijn we ons dan beginnen specialiseren met meeneem vorkheftrucks. Dat is een activiteit die zorgt voor een grotere toegevoegde waarde.

T&B: In die période was HJF Transports nog niet verhuisd naar de huidige lokalen?
An. Fossoul: Nee. Wij zijn in Villers-le-Bouillet gestart in 2016 met een eerste gebouw met rolbrug, waar we aan opslag konden doen. Wij konden er tevens onze werkplaats installeren en een truck-wash. Twee jaar geleden konden we een tweede opslagplaats aan kopen. Vandaag biedt HJF Transports werk aan een vijftigtal personen, maar wij willen onze groei onder contrôle houden, zonder ooit de kwaliteit van onze dienstverlening in gevaar te brengen. Tot hiertoe heeft dat gefunctioneerd zonder echt aan prospectie te doen!

T&B: Hoe verloopt 2023?
An. Fossoul: Vorig jaar werd het vooral complexer door de stijging van de kostprijs. Het merendeel van onze klanten begrijpt dat en we konden dan ook een verhoging van onze tarieven bewerkstelligen. De vraag is beginnen afnemen in het eerste trimester van 2023, net op het moment dat we te kampen kregen met de indexering van de lonen. Sommige klanten begrepen de situatie maar we werden ook benadeeld ten opzichte van de concurrentie. Vandaar dat we iets aan winstmarge hebben moeten inboeten.
Het probleem is en blijft het aantal transporteurs dat hun eigen kostprijs niet kent. Maar sinds het begin van de vakantie merk ik dat de tarieven niet verder dalen. Dat is waarschijnlijk te wijten aan het tekort aan chauffeurs die de transportcapaciteit blokkeert.

T&B: En hoe verloopt het op het vlak van de chauffeurs?
An. Fossoul: Wij hebben een stabiele chauffeurspopulatie. We schatten hen dan ook hoog in, betalen alle uren en de nieuwe classificering van functies heeft niemand geschaad. Wij hebben ook de premies gehandhaafd die reeds bestonden. Ik denk dat de chauffeurs zich goed voelen bij ons en wij behouden een nauw contact met hen. Onze vader rijdt nog altijd en dat draagt bij tot een sentiment van betrokkenheid bij het bedrijf.

T&B: Wat gaat u doen ten opzichte van de uitdaging van de digitalisering?
An. Fossoul: Voorzeker het einde van de papieren CMR! Wij hebben getekend bij Dashdoc dat ons een voldoende aanpasbare open source oplossing biedt en op 1 januari 2024 stappen we voor 100 % over op de elektronische CMR. Dat zal ons een veel grotere precisie opleveren en ons tijd doen winnen. We zullen tevens meer bewijzen hebben van de levering, wat geen sinecure is voor wie vaak op de werf werkt en er geen personen aanwezig zijn om de ontvangst van de goederen te verzekeren. In dat geval is een foto met geolokalisatie het bewijs.

T&B: Hoe gaat u daarnaast de activiteiten koolstofarmer maken?
An. Fossoul: Wij hebben in de eerste plaats al gewerkt aan het verminderen van het verbruik en wij hebben onze eerste drie LNG vrachtwagens gekocht in 2018. Dankzij de premies van het Waalse Gewest klopte het financiële plan, tenminste zolang de prijs van aardgas min of meer stabiel bleef.
Op praktisch vlak is de ervaring super positief. De voertuigen zijn stiller, wat ook gewaardeerd wordt door de klanten, en we hebben geen onaangename verrassingen ervaren wat het verbruik betreft. We besloten dan ook er drie andere aan te kopen en vervolgens nog eens tien. De jongste zijn gearriveerd eind 2021, net toen de prijzen zijn geëxplodeerd. Wij hebben dan bepaalde voertuigen stilgezet, hebben er drie verkocht en we waren gedwongen om vervangingsvoertuigen te huren op korte termijn. Gelukkig zijn we nu teruggekeerd naar een zekere pariteit met diesel. Nochtans heb ik geen spijt van de ervaring, waaruit wij veel geleerd hebben, maar momenteel bestellen we nog enkel dieselvrachtwagens.

T&B: Hoe staat u ten opzichte van elektrificatie?
An. Fossoul: Ook wij zullen er niet aan kunnen ontsnappen, maar er blijven nog veel vragen. Het positief punt is dat we met LNG geleerd hebben onze klanten te betrekken bij onze keuze. Maar zullen we laadpalen bij hen kunnen installeren ? Welke vooruitzichten hebben wij met betrekking tot de prijs van de elektriciteit? In ieder geval, wij rijden gemiddeld 450 km per dag, dus we moeten op nog iets meer mikken. Daarentegen verlopen onze ritten eerder regelmatig, dus zijn ze gemakkelijker te elektrificeren.
In feite willen wij ons maximaal voorbereiden op wat de grootste omwenteling wordt in onze sector. Vandaar dat we al een volledige energie-audit lieten uitvoeren, onder meer over de beschikbaarheid van elektriciteit in onze industriezone, waar bijvoorbeeld nieuwe windmolens geïnstalleerd zijn. Van onze kant hebben wij dan zonnepanelen op het dak.

T&B: Hoe ziet u HJF Transports binnen vijf jaar?
An. Fossoul: Wij willen geen 150 vrachtwagens hebben. Voor ons type van onderneming ligt de toekomst nog altijd meer in specialisatie, we zullen dan ook het volume transporten van volledige ladingen een beetje afbouwen. Het doel is ons te concentreren op de marge, niet het volume.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo