Mercedes-Benz eSprinter krijgt een boost

Mercedes-Benz Vans presenteert een nieuwe versie van de elektrische Sprinter. Aan de buitenkant is er niets nieuws, maar de prestaties van deze grote bestelwagen zijn aanzienlijk verbeterd dankzij een nieuwe generatie batterijen.

De nieuwe eSprinter is verkrijgbaar in twee carrosserieën (normaal en hoog dak) en twee carrosserielengtes, met een laadvolume tot 14 m³. Hij is (voor het eerst) ook verkrijgbaar als chassis cabine, wat nieuwe markten zal openen. Hij profiteert van een meer modulair ontwerp op basis van drie modules: de voorste module omvat de cabine en alle hoogspanningscomponenten, de centrale module herbergt de hoogspanningsbatterij onder de vloer tussen de assen, en de achterste module omvat de elektromotor en de achteras, wat een duidelijk voordeel biedt op het vlak van compactheid. De eSprinter kan tot 2 ton trekken.

Uiteindelijk zullen er drie verschillende LFP (lithium-ijzer-fosfaat) accupakketten zijn: 56 kWh (direct leverbaar), 81 kWh (volgt binnenkort) of 113 kWh (direct leverbaar, maar alleen voor voertuigen met een N2-registratie). De motor biedt 100 of 150 kWh-piek en profiteert van geavanceerd thermisch beheer. Voorzieningen die de actieradius vergroten zijn onder andere het nieuwe DAUTO-systeem voor automatische energieterugwinning, dat het terugwinningsniveau in realtime aanpast aan de situatie, en ECO Assist, dat de topografie en snelheidslimieten analyseert om anticiperend rijden te vergemakkelijken en het juiste terugwinningsvermogen selecteert. Met het 113 kWh pack is een actieradius van 440 km (en zelfs 500 km in de stadscyclus) mogelijk, zoals bleek uit een testrit van Stuttgart naar München en terug. De nieuwe eSprinter kan worden opgeladen met wisselstroom of gelijkstroom tot 115 kilowatt (optioneel).

De Sprinter vernieuwt

De lancering van deze nieuwe elektrische versie is ook een gelegenheid om het hele gamma te updaten:

  • een MBUX-multimediasysteem van de nieuwe generatie met een 10,25-inch scherm en snellere rekenkracht
  • een navigatiesysteem met satellietbeelden dat beter rekening houdt met de kenmerken van het voertuig (bijvoorbeeld bij het trekken van een aanhanger)
  • geavanceerde veiligheids- en assistentiesystemen, waaronder Active Brake Assist, dat kan waarschuwen voor tegemoetkomende of kruisende voertuigen, en (voor het eerst) Start-off Information Assist (optioneel), dat helpt botsingen met andere weggebruikers voor de auto te voorkomen als de auto van de weg raakt.
  • digitale spiegels (optie)
  • verbeterde standaarduitrusting, inclusief MBUX, achteruitrijcamera, dashboard met kleurenscherm, nieuw multifunctioneel stuurwiel met handsfree detectie, bandenspanningscontrolesysteem (verplicht), regensensor en koplampassistent, actieve lane departure warning, intelligente cruise control en Attention Assist.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo