Distrilog zet eerste twee e-trucks in

Distrilog heeft nu twee elektrische trucks in dienst, samenwerking met Mouterij Albert, onderdeel van brouwer Alken-Maes.” Dit initiatief komt voort uit een langdurig partnerschap en een gezamenlijke toewijding aan duurzaamheid”, aldus CEO Philip Salaert

De twee Volvo FH Electric shuttelen tussen de containerterminal in Willebroek en Mouterij Albert in Puurs-Sint-Amands. Edwin Zuidema, General Manager bij Mouterij Albert: “De trucks zullen ongeveer 20 containers per dag vervoeren en zo’n 4.300 ritten per jaar maken, meer dan 50% van al ons containerverkeer. Jaarlijks zullen ze zo’n 48.000 kilometer afleggen.” Hierdoor besparen Distrilog en Mouterij Albert jaarlijks maar liefst 42.8 ton CO². “Dit staat gelijk aan het planten en laten groeien van 1050 bomen voor een jaar lang”, aldus Philip Salaerts. De elektrische trucks worden opgeladen met groene stroom afkomstig van zonnepanelen op het dak van de Distrilog-site in Breendonk.

“Langs onze kant zijn er in het verleden reeds verschillende duurzame initiatieven genomen, en tot op de dag van vandaag blijven we kijken of we nog meer kunnen doen. Tot voor kort lag het merendeel van de daken van onze magazijnen bezaaid met zonnepanelen, hadden we bijna overal LED-verlichting geïnstalleerd en beschikten we over 42 LNG-trucks. Nu voegen we daar graag twee elektrische trucks aan toe.”

Toch ziet hij nog een groot struikelblok in het elektrische verhaal: “De kostprijs van een elektrische truck ligt zo’n drie en een half keer hoger dan een gewone vrachtwagen, dus vanuit een commercieel standpunt blijft het voorlopig een moeilijk verhaal. Het is echt noodzakelijk dat onze klanten mee willen stappen in een elektrisch verhaal, zoals Mouterij Albert en Alken-Maes dat nu hebben gedaan. Ik hoop dat dit partnerschap dient als een inspirerend voorbeeld van hoe gezamenlijke inspanningen kunnen bijdragen aan een groenere toekomst maar ik denk dat de overheid naast de bestaande subsidies nog voor extra stimulansen zal moeten zorgen.”

Binnen de Alken-Maes groep is dit niet het enige initiatief om de CO2-voetafdruk te verlagen. Sophie Ponet, Corporate Affairs Director bij Alken-Maes: “Naast deze elektrische trucks onderzoeken we momenteel ook of we de transporten van de mouterij die via binnenvaart verlopen kunnen elektrificeren. Daarnaast trekken we met Alken-Maes voluit de kaart van elektrische wagens. Dit komt allemaal bovenop een ambitieus investeringsplan om de CO2-uitstoot van Mouterij Albert en onze andere productiesites te reduceren. Hiermee ondersteunen we de globale ambitie van ons moederbedrijf Heineken om in 2030 Net Zero directe en indirecte emissies te bereiken.”

Lees alles over Volvo Trucks Belux

Volvo Trucks Belux

video

Volvo Trucks FH Aero – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Volvo Trucks heeft een belangrijke evolutie van de FH-cabine gepresenteerd, die naar voren toe verlengd is om hem aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen. De Zweedse fabrikant heeft gebruik gemaakt van de speelruimte die de huidige regelgeving biedt voor maximumgewichten en -afmetingen voor vrachtwagens, zoals DAF Trucks heeft gedaan met de XG+ en […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo