Transport- en logistiekspeler H.Essers heeft de benodigde vergunningen binnen voor de bouw van zijn containerterminal in Markiezaat bij Bergen op Zoom (Nederland). De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en tot 250.000 TEU per jaar behandelen.
De nieuwe containerterminal zal dienst doen als consolidatiehub en op die manier een rol spelen in het bundelen van containerladingen voor de havens van Rotterdam en Antwerpen. Essers combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten. Bergen op Zoom vormt met enerzijds haar strategische ligging tussen de wereldhavens van Rotterdam en Antwerpen en directe toegang tot het Schelde-Rijnkanaal, en anderzijds de mogelijkheid tot de opslag van tank- en koelcontainers, een geschikt tussenstation voor vervoer van containers over het water en transport naar het achterland. De locatie sluit ook aan op de bestaande diensten van H.Essers, zoals de douaneafhandeling en het huidige transportnetwerk. Met meer dan 200.000 vierkante meter high seveso-warehousing – dat wil zeggen opslag voor gevaarlijke stoffen – vlakbij kan H.Essers perfect invulling geven aan de strategische groeiplannen van het bedrijf in Nederland.
Wel verwacht het bedrijf in juni nog groen licht in verband met een Europese subsidie van 75 miljoen euro voor de uitbouw van de terminal. Het al of niet toekennen van deze middelen bepaalt mee de uiteindelijke omvang van het project. Vooral in de tweede fase van de aanleg zouden deze middelen tot hun recht komen voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissiekranen.
De terminal zal volgens de plannen beschikken over een kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000 vierkante meter extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000 m2. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk. Volgens Essers worden op deze manier 260 trucks per dag van de weg gehaald. Bovendien zou de terminal 150 directe en 300 indirecte jobs creëren.