[AUTOTECHNICA] De hoogmis van de after-salesprofessionals start op zondag

Na het grote succes in 2022 komt AutoTechnica blakend van zelfvertrouwen naar Brussels Expo van 24 tot 26 maart. Voor de 22e editie ondergaat de referentiebeurs voor alle autoprofessionals in de Benelux enkele veranderingen en komt de focus meer dan ooit op de bekommernissen van de sector te liggen.

Traxio verwacht er 32.000 professionele bezoekers die zich zullen verdiepen in de producten en diensten van bijna 2.000 merken die worden aangeboden door een ruime vertegenwoordiging deelnemers uit de Benelux en daarbuiten. De beurs wordt op zondagochtend plechtig geopend in het bijzijn van Staatssecretaris voor Begroting en Consumentenzaken Alexia Bertrand, die er dieper zal ingaan op de Europese ambities van Car-Pass, het Belgische digitale wagenpaspoort.

Klaus Van Cauwenberghe van i-ONE, dat AutoTechnica organiseert met de steun van Traxio, merkt op: “Een beurs is altijd een goeie momentopname van de sector”. En wat blijkt? De automobielsector heeft er al beter voorgestaan. Vandaag ligt het zwaartepunt bij de verkoop van nieuwe voertuigen, voornamelijk in de B2B, terwijl het wagenpark veroudert (zie interview met Didier Perwez op de volgende pagina’s). Een realiteit die garages wel goede vooruitzichten biedt, aangezien een ouder voertuig meer onderhoud vergt en er vanwege slijtage vaker onderdelen moeten worden vervangen.
AutoTechnica zal dus kunnen plaatsvinden in een serene sfeer. De beurs durft overigens haar basisprincipes in vraag te stellen. Zo wordt AutoTechnica teruggebracht van vier dagen naar drie dagen, maar de tijdslots worden wel verlengd. De deuren gaan niet meer alleen in de namiddag open, maar vanaf 9u op zondag en op andere dagen vanaf 10u. Uiteindelijk wordt hetzelfde aantal openingsuren aangeboden als voorheen.
“Dankzij deze evolutie kunnen vertegenwoordigers van de industrie, de fleetsector, maar ook van het openbaar vervoer zoals De Lijn, de MIVB, de TEC of Defensie ons makkelijker komen bezoeken. Zij komen immers graag naar onze beurs, maar hun werkuren kwamen in het verleden niet altijd overeen met onze openingsuren.”
Deze aanpassing sluit ook aan bij de grote veranderingen die hebben plaatsgevonden in de garagesector in brede zin, of het nu gaat om carrosseriebedrijven, bandencentrales, autowasstraten of andere … Een garage maakt tegenwoordig vaak deel uit van een grote groep en de drijvende krachten zijn eerder werknemers geworden dan ondernemers. En een medewerker van de inkoopafdeling van een grote groep zal zich minder laten verleiden door een beurs die pas in de middag opengaat, dan door een evenement dat hem de mogelijkheid biedt om de hele dag te komen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo