Kilometerheffing in Vlaanderen: Transport & Logistiek België haalt slag thuis

De plannen van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters om het wegennet dat onderworpen is aan kilometerheffing verder uit te breiden, lijken in de ijskast te zijn gezet. De confederatie Transport & Logistiek België lijkt haar eerste grote slag te hebben gewonnen.

Ofwel nog eens 500 kilometer aan belastbare wegen toevoegen op 1 juli 2024, ofwel de tarieven op het reeds belaste netwerk fors verhogen: dat was het alternatief waarmee de transporteurs werden geconfronteerd. Het eerste voorstel van Lydia Peeters werd verworpen door de MORA en stuitte op hevig verzet van de werkgeversfederaties.

“Het enige doel was natuurlijk om nog meer extra inkomsten binnen te harken. Alsof vervoerders al niet genoeg belast werden …,” legt TLB uit. De confederatie, die Febetra, TLV en UPTR groepeert, stuurde eerst een protestbrief naar alle betrokken ministers. “We gingen ook in vergaderingen op tafel slaan in Brussel om de woede van de sector uit te drukken bij dit idee. Onze boosheid en argumenten bleven niet zonder resultaat. Na wekenlang aandringen en meerdere gesprekken kregen we uiteindelijk de toezegging dat de Vlaamse regering deze uitbreidingen toch niet doorvoert. Dit resultaat is de vrucht van veel hard werk achter de schermen. Natuurlijk moeten er nog veel andere kwesties opgelost worden en TLB zal al zijn energie blijven inzetten voor en na de verkiezingen. Daar kunnen de leden van TLV, Febetra en UPTR op rekenen,” besluit het persbericht.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo