transport media logo

DSR Logistics: Ruim baan voor toekomstig succes

Een ondernemer moet altijd klaar staan, maar heeft ook een lange-termijnvisie nodig. De nog maar 27-jarige Robin Desoete van DSR Logistics combineert de expertise op het vlak van ‘just in time’ met een gezonde expansiedrang en een slim besparingsbeleid.

Vijf jaar geleden, op zijn 22ste, startte Robin Desoete het in koel- en diepvriestransport gespecialiseerde DSR Logistics met de hulp van vader Dirk (Nortraffic, nu North Freeze Group) en broer Laurens. Intussen draait het bedrijf een omzet van ongeveer 12 miljoen euro. Hoewel Desoete tegenwoordig nog ‘slechts’ zes dagen op zeven zegt te werken, houdt de jonge ceo naar eigen zeggen nog steeds van uitdagingen. En als je zo kort op de bal moet spelen – ’s ochtends bestelling binnen, ’s avonds levering – dan komt dat jeugdig dynamisme goed van pas.

“We werken vooral voor producenten die leveren aan de grote supermarktketens, zoals een vleesverwerker in Zaandam die de Delhaize-centrale in Zellik dagelijks voorziet van vers varkens- en rundsvlees. Daarnaast vervoeren we bijvoorbeeld ook aardappelen – van bij de boer tot in de productiebedrijven en vervolgens naar de winkels, dus in die markt ondersteunen we eigenlijk de hele keten,” stelt Desoete.

DSR Logistics hanteert op dat vlak een interessante strategie: zo nam het in 2023 o.a. de transporttak van aardappelfabrikant Warnez over, bestaande uit een achttal trekkers. “Vandaag houdt het geen steek meer om als producent je eigen vrachtwagens te hebben”, vervolgt Desoete. “Door de wagenparken van klanten over te nemen en hun hele logistiek voor hen uit te baten, kunnen wij het transport goedkoper maken – en in de toekomst hopelijk ook groener.”

Dure duurzaamheid

Een groep als Colruyt wil tegen 2030 volledig CO2-neutraal zijn, en is volgens Desoete dan ook bereid om met transporteurs te praten over eventuele financiële ondersteuning bij de aankoop van elektrische voertuigen. Nochtans zegt Desoete zelf niet zo in elektrificatie te geloven: “Wij rijden bijvoorbeeld ook elke dag naar de grootste versmarkt ter wereld in Rungis (nabij Parijs) – als je voor 8u ’s avonds nog moet leveren, kan je het niet maken om ergens drie kwartier te staan laden. Daarentegen biedt pakweg waterstof de mogelijkheid om op tien minuten tijd een hele tank te vullen waarmee je zo’n 1000 kilometer kunt rijden.”

Over dergelijke oplossingen heeft DSR Logistics dan weer gesprekken lopen met Volvo Trucks: “Zodra er een model op waterstof klaar is, zijn wij bereid te springen,” aldus nog Desoete. Al vergt zo’n investering natuurlijk een aanzienlijke inspanning: “De prijzen swingen nu al de pan uit – voor een ‘gewone’ dieselvrachtwagen die in 2019 nog pakweg 88.000 euro kostte, moet je intussen al 140.000 euro neertellen. Naar klanten toe valt dat echt niet meer te verantwoorden, laat staan dat we het over alternatieve aandrijvingen hebben. Het vervoer moet nu eenmaal betaald worden, en uiteindelijk krijgt de consument toch de rekening gepresenteerd,” is de jonge ceo formeel.

Waar voor je geld

In hun zoektocht naar meer rentabiliteit proberen Desoete en zijn collega’s daarom zeven à acht jaar met een voertuig te rijden in plaats van vijf, en plannen ze het eerste onderhoud ook al in na 80.000 kilometer in plaats van 110.000. “Daarnaast kan het lonen om goed aan te kopen, ook op het vlak van brandstof – we hebben een dieseltank van 50.000 liter en als de prijs zakt, kunnen we bijvoorbeeld twee tankwagens bestellen en zo 12.000 euro besparen,” preciseert hij.

Daarnaast heeft zijn bedrijf sinds kort een eigen werkplaats voor het onderhoud van de voertuigen: ook dat helpt volgens Desoete om de kosten van het wagenpark onder controle te houden. “In 2023 hebben we ongeveer evenveel uitgegeven aan onderhoud en herstellingen als het jaar voordien, alleen is ons wagenpark intussen nagenoeg verdubbeld,” klinkt het.

Hoge eisen

In de prijszetting naar de eigen klanten toe is DSR Logistics een middenmoter – Desoete geeft toe zeker niet de goedkoopste te zijn, maar ook niet de duurste. Bovenop de expertise in ‘just in time’-vervoer gaat het bedrijf prat op een verhoogde kwaliteit van dienstverlening: “We vragen de prijs die we nodig hebben, want we zijn zeven dagen op zeven actief, 24 uur op 24 – tijdens de voorbije eindejaarsperiode waren onze chauffeurs bijvoorbeeld ook op kerst- en oudejaarsavond aan het rijden, en op nieuwjaarsdag hebben we nog ritten uitgevoerd naar Bremen en Maagdenburg. Er is hier ook altijd permanentie, en de telefoon hoeft geen drie keer te rinkelen voor er iemand opneemt,” meent Desoete.

Bovendien heeft de transporteur recent geïnvesteerd in een nieuw webplatform, dat werd ontwikkeld in samenspraak met het in Oostkamp gevestigde TLCC. “Vroeger moesten klanten altijd mails sturen om een order te plaatsen, maar tegenwoordig kunnen ze dat rechtstreeks in het onlinesysteem. Bovendien hebben ze daar ook toegang tot de nodige documenten, en kunnen ze hun lading live volgen van ophalen tot aflevering. Voor bepaalde ‘dedicated trips’ bieden we zelfs een volledige track & trace aan waarbij de klant zelfs rechtstreeks kan communiceren met de chauffeur.”

Eyes on the road

Uiteindelijk is het vooral het resultaat dat telt: “Als je kwaliteit levert, dan blijft het werk komen,” weet Desoete. Omdat niet alleen de klant vandaag echter hoge eisen stelt maar je ook je personeel moet blijven verwennen, zijn de vrachtwagens van DSR Logistics van alle comfort voorzien en voorziet het bedrijf een gratis pendelbus naar huis voor buitenlandse chauffeurs. Of hoe het leven zelfs in de transportsector om de reis draait, en niet de bestemming…

“Je moet je omringen met mensen die mee willen groeien.”

DSR Logistics in het kort

• Opgericht in mei 2019
• Hoofdzetel: Evergem
• Directie: Robin Desoete
• Omzet: +/- 12 mio euro in 2023
• Wagenpark: 40-tal trekkers en 70-tal opleggers

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.