Parlement stemt voor nieuwe verordening maten en gewichten

Tijdens de plenaire zitting in Straatsburg stemde het Europees Parlement voor het voorstel van de Commissie om de maximumgewichten en -maten voor vrachtwagens aan te passen. Er moeten nog verschillende wetgevingsfasen worden doorlopen, maar de verhoging van het MTM voor nulemissievrije vrachtwagens en grensoverschrijdend vervoer tot 44 ton zou werkelijkheid moeten worden.

De tekst, waarover in eerste lezing overeenstemming werd bereikt, kan nog worden gewijzigd en zal na de Europese verkiezingen op 9 juni door een tweede lezing moeten gaan. Daarna zal de tekst worden voorgelegd aan de Raad. Als de tekst in zijn huidige vorm wordt goedgekeurd, zou dat verschillende belangrijke gevolgen hebben voor fabrikanten en vervoerders:

  • nulemissie-vrachtwagens mogen vier ton meer wegen dan hun dieselequivalenten om het extra gewicht van hun alternatieve aandrijflijnen te compenseren
  • deze tolerantie zou ook gelden voor wegvoertuigen die worden gebruikt voor het voor- en natransport van niet-gecontaineriseerde goederen in het gecombineerd vervoer
  • konvooien en ecocombi’s van 44 ton worden automatisch toegelaten tussen twee landen die ze op hun grondgebied toelaten
  • de maximumhoogte van wegtreinen die containers met hoge kubussen vervoeren, kan met 30 cm worden verhoogd.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo