Schmitz Cargobull neemt mogelijk deel Van Hool over

Aangezien er geen oplossing in zicht is voor de belangenconflicten tussen de familiale aandeelhouders van Van Hool, lijkt een faillissement van het bedrijf nu de meest waarschijnlijke uitkomst. Er zijn drie serieuze opties voor een doorstart van het bedrijf, waarvan er één zowel de busdivisie als de bedrijfswagendivisie in stand houdt en een andere de twee divisies splitst.

De meeste partijen geloven dat het faillissement kan worden uitgesproken in de dagen na het paasweekend. We zullen moeten wachten tot dat pijnlijke moment om meer te weten te komen over de echte bedoelingen van de potentiële kopers, maar er gaan al genoeg geruchten in de wandelgangen.

De Vlaamse ondernemer Guido Dumarey heeft er geen geheim van gemaakt dat hij Van Hool in zijn geheel wil herlanceren. Hij zou 1.800 van de 2.500 jobs kunnen redden en wil een nieuwe divisie lanceren die zich toespitst op militaire voertuigen, op een moment dat de defensie-uitgaven zullen stijgen.

Aan de andere kant meldt de Vlaamse pers dat er mogelijk een tweede bod op het bureau van de toekomstige curator ligt. Het komt van de Nederlandse industriële groep VDL (geïnteresseerd in de busdivisie) en de Duitse opleggerfabrikant Schmitz Cargobull. Schmitz Cargobull zou een aantal voordelen kunnen zien: de divisie waarin het geïnteresseerd is, is winstgevender dan de busdivisie en Van Hool produceert opleggertypes die het zelf niet produceert. Dit zijn onder andere tankopleggers, tankcontainers en kipchassis voor tankcontainers. De Van Hool-fabriek zou dus de referentiesite kunnen worden voor dit type materiaal binnen de groep, net zoals de Duitse vestiging in Gotha gespecialiseerd is in kippers. Van Hool produceert ook plateau opleggers die niet tot het Schmitz Cargobull-assortiment behoren.

Andere modellen die de twee fabrikanten momenteel produceren zijn huifopleggers, boxtrailers en conventionele containerchassis. Van Hool heeft ook specifieke expertise ontwikkeld in het ontwikkelen van producten die zijn afgestemd op de behoeften van de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk. Voor de Britse markt opende Schmitz Cargobull echter in 2023 een gloednieuwe fabriek in Manchester voor de assemblage van huifopleggers en boxtrailers.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo