Jeroen Gerritsen (MD Panattoni Belgium): “If you build it, they will come”

Dit interview verscheen in LOGISTICS Management 69.

Vanaf dit jaar waagt vastgoedspeler Panattoni zich voor het eerst aan de Belgische markt. Voor vele zal de naam niet onbekend zijn. Zeven keer op rij is de firma al uitgeroepen tot Europa’s grootste projectontwikkelaar in de rangschikking van PropertyEU. Een gesprek met de kersverse algemeen directeur van Panattoni Belgium.

Logistics Management: Waaraan hebben jullie die Europese koppositie te danken?

Jeroen Gerritsen: Het belangrijkste is dat wij nog steeds een familiebedrijf zijn. Ik heb vroeger bij beursgenoteerde ondernemingen gewerkt. Elk kwartaal moet je daar de analisten en de beurs informeren over je plannen en waarom die afwijken van de plannen daarvoor. Dat is iets waar wij binnen Panattoni geen last van hebben. We leggen wel verantwoording af, maar het is toch meer gedreven vanuit puur ondernemerschap dan vanuit aandeelhouderswaarde. Dat leidt er ook toe dat we deze stap naar België kunnen zetten.

LM: Waar ligt volgens jullie het groeipotentieel op het Belgische grondgebied? Gaan jullie focussen op bepaalde regio’s of sectoren?

J. Gerritsen: Ik denk dat dat ons onderscheidt, dat we dat niet doen. Wij kijken van deal naar deal.
Wij kijken niet te veel naar of iets een echte kernlocatie is of juist minder. We kijken naar de locatie zelf. Wat heeft die te bieden, wat kunnen we er bewerkstelligen en welk type klanten passen daarbij?

Een productiebedrijf vraagt een andere invalshoek dan een logistieker die op een bepaalde corridor moet zitten. E-commerceplatformen zijn dan weer op zoek naar veel werkkrachten, waardoor het arbeidspotentieel in de regio aanwezig moet zijn. Locatie is belangrijk, maar in het algemeen weegt de beschikbaarheid van personeel toch zwaarder.

LM: Kwam deze stap naar België er op vraag van jullie bestaande klanten?

J. Gerritsen: Als je kijkt naar de hoeveelheid vastgoed in België, dan moet je constateren dat het een van de grotere markten van Europa is. Het is wel een volwassen markt en het is niet makkelijk om daartussen te komen. Tegelijkertijd is er inderdaad veel vraag vanuit ons bestaande netwerk. Daarnaast merken we op vele plekken: “if you build it, they will come”.

Een stuk grond op een goede manier ontsluiten, daar kan je soms wel 12 tot 18 maanden mee bezig zijn vooraleer je überhaupt kan bouwen. Veel bedrijven hebben niet zo’n horizon. Misschien zitten ze met een huurcontract dat afloopt. Van zodra hun beslissing valt nog 18 tot 24 maanden wachten? Die tijd hebben ze niet. Wij vormen de voorhoede en gaan al vooraf investeren. We gaan gronden kopen en zorgen dat de vergunningen er liggen. Vaak bouwen wij zonder klant. Alles wat ze maar in gedachte hebben, daar anticiperen wij op en daar bouwen wij voor.

_

Over Panattoni

Panattoni werd 37 jaar geleden opgericht in de Verenigde Staten door Carl Panattoni. Sinds de oprichting groeide de organisatie gestaag, in eerste instantie in de VS en Canada, maar later ook in het Verenigd Koninkrijk en Europa. Het bedrijf heeft 59 kantoren in Noord-Amerika, India en Europa.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo