Volvo Trucks test waterstofmotor in 2026

Naast de batterij-elektrische en brandstofcelvrachtwagens gaat Volvo Trucks ook trucks bouwen die waterstof gebruiken als brandstof in een verbrandingsmotor. Het testen van deze voertuigen zal in 2026 beginnen.

Volvo Trucks zal deze voertuigen gebruiken voor langeafstandstransport en in regio’s waar de oplaadinfrastructuur beperkt is en de oplaadtijden van de batterijen te lang zijn. Ze zullen tegen het einde van het decennium op de markt worden gebracht. Er zijn echter al laboratoriumtests en proeven met voertuigen aan de gang.

“Ze zullen dezelfde prestaties en betrouwbaarheid hebben als onze dieseltrucks, maar met het extra voordeel dat ze van begin tot eind mogelijk geen CO2 uitstoten. Ze zullen een waardevolle aanvulling zijn op onze batterij-elektrische trucks,” zegt Jan Hjelmgren, hoofd product- en kwaliteitsmanagement bij Volvo Trucks.

De Zweedse fabrikant gaat samen met Westport Fuel Systems een joint venture opzetten voor de ontwikkeling en productie van HPDI-technologie, een systeem voor directe injectie onder hoge druk waarbij een kleine hoeveelheid brandstof onder hoge druk wordt ingespoten om compressieontsteking mogelijk te maken voordat de waterstof wordt toegevoegd (vergelijkbaar met het dual fuel-systeem dat Volvo Trucks gebruikt voor LNG). De joint venture zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 operationeel worden. Volgens de twee partners biedt deze technologie het voordeel van een grotere energie-efficiëntie, een lager brandstofverbruik en een groter motorvermogen.

Trucks van dit type zullen worden geclassificeerd als ‘zero emission vehicles’ (ZEV) onder de nieuwe CO2-emissienormen van de Europese Unie, op voorwaarde dat ze HVO en groene waterstof gebruiken.

Lees alles over Volvo Trucks Belux

Volvo Trucks Belux

video

Volvo Trucks FH Aero – Transport & VAN.TV 64 (Kanaal Z – maart 2024)

Volvo Trucks heeft een belangrijke evolutie van de FH-cabine gepresenteerd, die naar voren toe verlengd is om hem aerodynamischer te maken en het brandstofverbruik te verlagen. De Zweedse fabrikant heeft gebruik gemaakt van de speelruimte die de huidige regelgeving biedt voor maximumgewichten en -afmetingen voor vrachtwagens, zoals DAF Trucks heeft gedaan met de XG+ en […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo