Elektriciteit in de lucht?
We hebben het regelmatig over elektrische bestelwagens… maar de verkoop van deze ‘emissievrije’ modellen is nog bijzonder beperkt. In 2019 werden er 399 nieuwe elektrische bestelwagens ingeschreven, goed voor 0,5% van de markt. Afgelopen jaar waren dat er 446, een aandeel van amper 0,6%.
Begrijpelijk. Hun gebruikskost is misschien wel lager, maar de aankoopprijs is hoger, de restwaarde nog niet zeker en ze zijn niet even flexibel inzetbaar door hun beperktere rijbereik en langere laadtijd… al bieden brandstofcelvoertuigen die elektriciteit produceren op basis van waterstof op dat vlak misschien wel een oplossing.
Nog een gegeven dat elektrische bestelwagens parten speelt: in tegenstelling tot bij de personenwagens, zijn er voor elektrische bestelwagens geen fiscale stimuli. Maar daarin zou wel eens verandering kunnen komen binnenkort. Er ligt immers een wetsvoorstel op tafel rond de aftrek van zowel personen- als bedrijfsvoertuigen ingeschreven op naam van een vennootschap, waarbij ook de aftrek van niet-elektrische lichte bedrijfsvoertuigen beperkt zou worden, en dan ook nog eens berekend volgens de WLTP-uitstoot die over het algemeen hoger is dan de oude NEDC-cyclus.
Afhankelijk van hoe de uiteindelijke regeling eruit zal zien, zou het dus wel eens kunnen dat elektrische bestelwagens binnenkort een pak interessanter worden. Al lopen de meningen van de Federale coalitiepartners ook op dit vlak sterk uiteen. Hangt er ook daar elektriciteit in de lucht?
Arnaud Henckaerts,
Hoofdredacteur.