Met de introductie van de TGE heeft MAN nu een gamma van 3 tot 44 ton. De constructeur speelt daarmee in op de vraag naar lichtere voertuigen door de klanten. Met de TGE (3,5 tot 5,5 ton) heeft MAN nu ook een lichte bestelwagen en een volledig portfolio dat via de TGL (7,5 tot 12 ton) en de TGM (12 tot 26 ton) opklimt tot de TGS en TGX (18 tot 44 ton). Met de introductie van de TGE speelt MAN in op de groei in de Europese markt voor lichte bedrijfsvoertuigen. Die kende de laatste jaren een toename en ook voor de komende drie jaar worden groeicijfers van ongeveer 10 procent verwacht in het segment van voertuigen met een maximaal toelaatbaar gewicht van 3 tot 6 ton. Vooral online winkelen zorgt voor de toenemende populariteit van deze grote bestelwagens. MAN denkt dat de TGE (Trucknology Generation Express) vooral zal gaan naar logistieke bedrijven, koeriers, onderhoudstechnici en ambachtelijk beroepen. De Duitse constructeur zal zijn ervaring met vrachtwagens gebruiken voor de commercialisering van de TGE. “We komen van de vrachtwagenindustrie en niet van die van de personenwagens”, luidde het bij de voorstelling in Spanje. “Onze service is daar ook op afgestemd. Een bedrijfsvoertuig mag niet stilstaan, want dat betekent puur verlies voor het bedrijf. We gaan er prat op dat we het beste product hebben in dit segment én dat we ervaring hebben met professionele klanten.” De MAN TGE wordt aangedreven door de nieuwe tweelitermotor van Volkswagen die ook de Transporter en Crafter aandrijft. Hij is gekoppeld aan een manuele zesbak of een achttrapsautomaat. De motor heeft drie vermogenversies (102, 140 en 177 pk) en verrast door zijn soepelheid onderaan. Het maximale koppel komt vrij bij lage toeren zodat je zowel in derde als in vierde versnelling het voertuig kan laten uitrollen en vanaf 1.100 toeren per minuut opnieuw moeiteloos kan accelereren. Je kan de TGE krijgen met voorwiel- of achterwielaandrijving en ook als 4×4. Voor koeriers zal de voorwielaandrijving de interessantste oplossing zijn omdat het laadvolume dan het grootst is. Bij bouwbedrijven zullen de chassisuitvoeringen met aandrijving op alle wielen of op de achterwielen waarschijnlijk het meest in trek zijn. Trailerassist De TGE stuurt direct en dynamisch met zijn snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting, die kan worden gekoppeld aan tal van assistentiesystemen zoals de trailerassist, die de aanhangwagen bij het achteruit parkeren zelf de juiste richting uitstuurt. Het enige wat je als chauffeur moet doen is de achteruitversnelling inschakelen en met de knop van de spiegelverstelling de aanhangwagen in de gewenste richting sturen. De TGE kan ook worden uitgerust met een adaptieve cruisecontrol. De TGE krijgt heel wat veiligheidsvoorzieningen. Standaard wordt hij uitgerust met de Emergency Brake Assist (EBA) die verkleint de remafstand in noodsituaties en remt automatisch bij lagere snelheden. Zo kan de ernst van een ongeval of een botsing worden beperkt. Bij een automatische transmissie is zelfs remmen tot aan stilstand mogelijk. Opties zijn een achteruitrij-assistent die waarschuwt voor kruisende voertuigen bij het achteruitrijden, de parkeerassistent die automatisch parkeert, de flankbeschermingsassistent die waarschuwt voor obstakels links of rechts van het voertuig. Via MAN ProfiDrive kunnen de chauffeurs ook een opleiding krijgen om veiliger en zuiniger te rijden en hun lading te zekeren. Maar waar MAN vooral de klemtoon op legt is dat de klanten van de TGE ook kunnen genieten van de 24-uur service van het vrachtwagennetwerk. Tal van varianten De MAN TGE komt in tal van varianten: als gesloten bestelwagen, als minibus, dubbele cabine of chassiscabine. Er zijn twee wielbasissen, drie dakhoogtes en drie lengtes. Die variëren bij de gesloten bestelwagen van 5,98 tot 6,83 meter met een extra lange versie van 7,39 meter met overbouw. De lengte van de laadruimte gaat van 3,45 tot 4,85 meter met laadvolumes van 9,3 tot 18,4 m³. Het maximaal toegelaten gewicht varieert van 3 tot 5,5 ton. Het hoogste nuttige laadvermogen heeft de 3,5 ton, die tot 1,5 ton lading kan torsen. De TGE kan ook nog een trailer trekken van 3,5 ton.