MAN gaat snoeien in zijn personeel om opnieuw rendabel te worden

Op een moment waarop de coronacrisis de beurzen wereldwijd laat kelderen, gaat MAN een massale reorganisatie van zijn activiteiten doorvoeren. Dat zegt de Duitse krant Handelsblatt, dat laat weten dat een op zes arbeidsplaatsen verloren zal gaan.

De lancering van het gloednieuwe TGX-gamma moest MAN’s slechte financiële resultaten van de voorbije maanden doen vergeten, maar dat is dus niet gelukt. In het derde kwartaal van 2019 (laatste gekende cijfers) zag MAN zijn winstmarge terugvallen van 5 naar 3,6%, terwijl die van het zustermerk Scania steeg van 9,5 naar 11,6%. In een context van een algemene daling van de beurskoersen (sinds 1 januari daalde het aandeel van Traton op de beurs in Stockholm 35% in waarde) en als deel van een Volkswagen AG-holding die zich maar wat graag van alle ‘truck’-branches zou willen ontdoen, lijkt München voor een uitgebreid strategisch reorganisatieplan te kiezen.

Volgens het Handelsblatt staan 6000 banen op het spel, voornamelijk bij de administratieve diensten, maar ook bij de ontwikkeling. Dat laatste is opvallend: enerzijds is het logisch dat de R&D-teams na het lange ontwikkelingsproces van een nieuwe cabine als die van de TGX wat worden afgebouwd, maar aan de andere kant staan de constructeurs nu voor technische uitdagingen die gevarieerder en complexer zijn dan ooit. Maar bij Traton figureren de ingenieurs van de afzonderlijke merken in teams die werken aan projecten die voor de hele groep gelden. Door het gebrek aan overtuigende financiële resultaten riskeert MAN een stukje van zijn ziel te verliezen…

lees ook

Aankomende Events

Ontvangt u onze wekelijkse newsletter nog niet? Schrijf u dan nu in!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo