Aan de slag met de Scania G320 Hybride: een gedeeld belang

Laten we eerlijk zijn, de hybride formule is verre van een groot commercieel succes. De technologie is echter wel aanwezig, zoals we kunnen zien aan de Scania G320 Hybrid.

Het voertuig dat tot onze beschikking stond was een 6×2 bakwagen met een tussenliggende G-cabine. Op het eerste gezicht is er geen aanwijzing dat het een hybride is, aangezien de specifieke elementen onder de sideskirts verborgen zijn. Niet alleen de accu’s, maar ook het koelsysteem, de spanningsomvormer en de bedieningselementen bevinden zich achter de vooras aan de bestuurderszijde in een ingekapselde, tegen botsingen beveiligde module. Om de verschillen in buitentemperatuur te neutraliseren en het systeem te allen tijde op 38 graden te houden, is het systeem zowel qua koeling als verwarming op zichzelf staand.

Kinematische lijn. De G320 Hybrid is uitgerust met de 9-liter Scania DC09 126 5-cilinder lijnmotor. Hij ontwikkelt 320 pk bij 1900 tpm, terwijl een koppel van 1600 Nm beschikbaar is van 1050 tot 1300 tpm. Ten slotte is de injectie van het type XPI en is er geen retarder mogelijk. Aan de andere kant kan dit voertuig ook met gehydrogeneerde plantaardige olie worden gereden en zo een reductie van 92% van de CO2-uitstoot bereiken.
De hybride uitrusting is alleen bedoeld voor P- en G-cabines en vereist een minimale asafstand van 3900 mm. De elektromotor is geïntegreerd tussen de motor en de speciaal geprogrammeerde Opticruise versnellingsbak. Deze motor genereert een vermogen van 130 kW, oftewel 177 pk.

Maar hoe werkt het?

Technisch. Vul altijd met brandstof en AdBlue voordat u begint. Geen probleem qua mogelijke stekkers, aangezien het geen plug-in hybride is. In het midden van het dashboard bevindt zich een scherm dat eenvoudig de nodige informatie bevat: laad- of ontlaadstatus (gebruik van elektrische energie), laadniveau van de batterij en tot slot het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd elektrische modus.
Bij het starten wordt de stroom als prioriteit gebruikt om direct het maximale koppel te hebben. De bestuurder volgt de status van de batterijen met een statusbalk: wanneer de pijlen blauw zijn en naar links wijzen, wordt het systeem opgeladen. Als ze oranje worden, is opladen niet meer mogelijk. Wanneer het systeem energie verbruikt, worden deze pijlen groen en zijn ze naar rechts gericht.
De drukknoppen die specifiek zijn voor de hybride versie kunnen worden gebruikt om de batterij snel op te laden of om uitsluitend in de elektrische modus te rijden. Reken voor het opladen iets minder dan 10 minuten, maar dit belast de dieselmotor en leidt logischerwijs tot een toename van het instant verbruik. Terwijl de verbrandingsmotor als dynamo werkt, is het niet meer mogelijk om over te schakelen naar ‘neutraal’.
Traagheid en remmen zijn twee belangrijke oplaadfactoren. Daarom is het noodzakelijk om voorzichtig en gestaag te remmen. Profiteer van het momentum, laat de wagen zoveel mogelijk rollen, dit is het recept, terwijl andere goede gewoonten van economisch rijden, zoals anticiperen, nog steeds van toepassing zijn. Het extra vermogen van de elektromotor draagt ook bij aan een verbeterde rijervaring. Zo wordt er bijvoorbeeld sneller geschakeld en wordt het hoorcomfort natuurlijk verhoogd.

Verbruik. Met deze Scania G320 Hybrid is het mogelijk om door een dorp of zelfs een stad te rijden in 100% elektrische modus en met bijna geen lawaai. Je moet gewoon wennen aan het feit dat de maximumsnelheid beperkt is tot 45 km/u. Tot dit punt wordt de motor uitgeschakeld of stationair gedraaid om hulpsystemen, zoals de remcompressor, te laten draaien.
Wat betreft het verbruik kunnen we uiteraard rekenen op deze bezuinigingen op de verbrandingsmotor, maar ook op het efficiënte gebruik van het elektrische hulpsysteem van de truck. Ten slotte integreert de rij-assistent Scania Driver Support de analyse van hoe u het hybride systeem gebruikt.
Aan het einde van de rit, en rekening houdend met het feit dat de vrachtwagen gedeeltelijk geladen was (17 ton op de grond in plaats van de 27 ton MTM), bereikten we een gemiddelde snelheid van 76 km/u en verbruikten we 16,63 l/100 km. Deze cijfers liggen 15 procent lager dan een vergelijkbare diesel, maar moeten ook in de precieze context van deze test worden geplaatst, waarvan twee van de vier fasen op de autosnelwegen zijn uitgevoerd.

Conclusie. Het besturen van een hybride voertuig vereist een kleine basisopleiding, maar impliceert geen echte beperkingen. De speeltuin is de stad, waar het kan leveren zonder lawaai of vervuiling. Maar achter deze voordelen zit ook, laten we eerlijk zijn, een groot obstakel: de initiële kosten.

Goed om te weten

– Scania’s tweede hybride generatie
– Het systeem is zeer eenvoudig
– Extra gewicht: 790 kg
– Basisopleiding is noodzakelijk
– Tot 15 / 18 % minder verbruik

Scania G320 Hybrid

– Motor: Scania DC09 126 320 pk
– Cilinderinhoud: 9.000 cc
– Type: 5 cilinder lijnmotor
– Vermogen: 320 pk bij 1900 rpm
– Koppel: 1600 Nm (1050 /1300 rpm)
– MTM: 26 t
– Standaard: Euro VI
– Transmissie Opticruise E-GRS895

Elektrische motor
– Vermogen: 130 kW / 177 pk
– Koppel: 1050 Nm
– Lithium-ion batterijen
– Vermogen 7,4 kWh

Lees alles over Scania Belgium NV

Scania Belgium NV

video

Constructie Tafel Scania in spectaculaire groeve met topondernemers

De Groene Tafel is terug, ditmaal in een compleet andere omgeving en gefocust op het bouwsegment. We bekijken hoe deze krachtpatsers functioneren in ruwer gebied en wat De Ceuster & Co en Bouwmaterialen Delgouffe zelf te zeggen hebben over hun voertuigen. De bouwsector is allesbehalve standaard. En dat geldt ook voor de vrachtwagens die hiervoor […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo