[ADVERTORIAL] Ford Transit Custom Plug-In Hybrid: emissievrij zonder grenzen

Elektrische mobiliteit is de toekomst, ook bij bestelwagens. Daarom lanceert Ford begin volgend jaar de volledig elektrische E-Transit, maar ook vandaag al biedt het oplossingen op het vlak van emissievrij personen- en goederenvervoer, met de Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV). En hij is meteen leverbaar!

Emissievrij rijden met een krachtige en stille elektromotor spreekt velen aan, maar nu al 100% elektrisch gaan is voor sommigen ‘too much too soon’. Ontoereikende laadinfrastructuur onderweg, af en toe langere trips dan de autonomie van de batterij, range anxiety… elektrisch rijden is nog niet voor iedereen de perfecte oplossing. Voor wie toch al wil overschakelen zonder zorgen, biedt Ford de Transit Custom Plug-in Hybrid, zowel in versie voor personenvervoer als in lichte vracht.

De voordelen zonder de nadelen

Het principe van de Transit Custom Plug-in Hybrid is even eenvoudig als ingenieus. Hij rijdt 100% elektrisch dankzij een soepele en stille elektromotor en een compacte, vloeistofgekoelde lithium-ion batterij onder de laadvloer. De batterij is bewust klein gehouden zodat het laadvolume en het laadvermogen intact blijft. Het 100% elektrische rijbereik van 49 km (WTLP) wordt verhoogd tot 500 km door middel van een benzinemotor die dienstdoet als ‘range extender’. Daarvoor koos Ford de lichte en compacte 1.0 liter EcoBoost driecilinder die al jaren furore maakt in de personenwagens van het merk. Die drijft niet de wielen van de Transit Custom PHEV aan, maar enkel een generator die stroom opwekt om elektrisch te kunnen rijden.

Wanneer je op batterijkracht rijdt en wanneer je de benzinetank aanspreekt, bepaal je zelf, of laat je de Custom beslissen. Je hebt de keuze uit ‘EV now’ waarbij je puur elektrisch rijdt, ‘EV later’ waarbij je de stroom in de batterij spaart voor tijdens een ander gedeelte van je rit, of ‘EV Auto’, waarbij je de Custom laat beslissen wat de beste manier is om energie te gebruiken tijdens je rit. Handig daarbij is dat de wagen uitgerust is met ‘geofencing’, waarbij hij automatisch detecteert wanneer je een gebied binnen rijdt waar enkel uitstootarme auto’s mogen komen, een zone die je trouwens zelf kan instellen (rond scholen of ziekenhuizen b.v.). Dat is in ons land misschien nu nog niet aan de orde, maar in de toekomst zullen meer steden in het kader van een uitstootvrije logistiek zones afbakenen waar enkel elektrische voertuigen zijn toegelaten.

Is de Transit Custom Plug-In Hybrid iets voor jou?

Rij je elke dag van het ene uiteinde van het land naar een andere? Dan is de Transit Custom Plug-in Hybrid een haalbare kaart met zijn rijbereik van 500 km dat simpelweg verhoogd kan worden door te tanken. Maar dan ben je met één van de zuinige en propere EcoBlue dieselmotoren waarschijnlijk beter af. Leg je echter regelmatig kortere afstanden af, doe je veel start-stopverkeer of moet je vaak in de stad zijn, zoals bij last-mile deliveries of dienstverlening aan huis? Dan is de Transit Custom Plug-in Hybrid ideaal. Als je thuis oplaadt, en dat kan via een 220V 32A stopcontact in drie uur, is je kost per kilometer bijzonder laag. Onderweg opladen aan openbare laadinfrastructuur kan ook. Toch hoef je nooit bang te hebben om zonder stroom te vallen, want de EcoBoost staat altijd paraat als back-up. Polyvalent, die Transit Custom Plug-in Hybrid!

Lees alles over Ford Motor Company (Belgium) N.V.

Ford Motor Company (Belgium) N.V.

video

Ford Transit Centers (Herman Noyens NV) – TRANSPORT & VAN.TV 48

Een bedrijfsvoertuig en een personenwagen verschillen niet alleen van elkaar op technisch vlak, ook qua service hebben eigenaars van bedrijfsvoertuigen andere noden. Hun voertuig IS immers hun business. Ford telt in België 39 Transit Centers. Stuk voor stuk bieden ze een infrastructuur en dienstverlening op maat van professionele gebruikers van bedrijfsvoertuigen. En dat begint al […]

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo