Cummins zal toekomstige middelgrote motoren voor Mercedes-Benz bouwen

Er is een industriële overeenkomst gesloten tussen Daimler Truck en Cummins: de onafhankelijke motorenfabrikant zal aan Daimler Truck (en dus aan Mercedes-Benz) motoren leveren voor middelgrote vrachtwagens zoals de Atego. Cummins zal de motoren voor de Europese markt in een deel van de fabriek van Daimler in Mannheim produceren.

Zolang niet alle zware vrachtwagens op elektriciteit rijden, zullen er nog verbrandingsmotoren in vrachtwagens worden ingebouwd, die binnenkort aan de toekomstige Euro 7-norm moeten voldoen. De investeringen die nodig zijn om toekomstige nul-uitstootoplossingen te ontwikkelen, zijn echter zo hoog dat een wereldwijd concern als Daimler Truck er de voorkeur aan geeft het ontwerp en de fabricage van zijn toekomstige verbrandingsmotoren aan een derde partij uit te besteden. Dit is precies wat er gebeurt met Daimler Truck en Cummins.

De eerste nieuwe motoren die het resultaat zijn van deze alliantie worden niet verwacht voor de tweede helft van dit decennium, maar beide partners kondigen nu reeds plannen aan voor verdere samenwerkingsgebieden. Gaat het om LNG-motoren, die Cummins in zijn portefeuille heeft, of om toekomstige verbrandingsmotoren die op waterstof lopen? Voorlopig hebben Daimler Truck en Cummins het alleen over “een bredere wereldwijde strategische samenwerking” na 2025. Intussen verandert er niets voor de motoren die bijvoorbeeld in de Actros- en Arocs-gamma’s worden gebruikt.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo