Mercedes-Benz Trucks helpt Wim Claes bij overstap naar elektrisch transport [Advertorial]

Wim Claes Transport & Logistiek zet ruim in op duurzaamheid en nam nu ook een Mercedes-Benz eActros in gebruik, de eerste 100% elektrische truck in de vloot. “Mercedes had ons een demovoertuig gegeven en de praktijktesten daarmee vielen heel goed mee”, zegt oprichter en bedrijfsleider Wim Claes. “Dat gaf ons nog meer goesting om de stap te zetten.”

Omdat er bij het overschakelen naar elektrisch transport meer komt kijken dan de aanschaf van een eActros, begeleidt Mercedes-Benz Trucks de klanten stap voor stap via eConsulting. Eerst brengt de specialist van Mercedes op basis van de transportroutes in kaart voor welke voertuigen de overschakeling kan.

Bij Wim Claes Transport & Logistiek ging het om een vrachtwagen die ingezet wordt voor distributie. “We hebben even getwijfeld over de eActros 300 met een rijbereik van 300 km”, zegt Wim. “Maar uiteindelijk kozen we toch voor de eActros 400 met een rijbereik van 400 km omdat onze chauffeur toch makkelijk 350 tot 400 km per dag doet. Dat rijbereik valt trouwens heel goed mee, want in de praktijk blijkt het eerder 450 dan 400 km te zijn.”

Mercedes-Benz adviseert de klanten ook over de oplaadmogelijkheden. Wat is de capaciteit van het elektriciteitsnet en waar moeten de laadstations komen? Zal dat alleen op de thuisbasis van de voertuigen zijn of zal er ook opgeladen worden op de laad- en losplaatsen die ze aandoen? Komen er laadstations met een capaciteit van 150 kW om snel te laden (+ 120 km op 45 minuten) of volstaat 50 kW om ’s nachts op te laden zodat de eActros ’s morgens met volle accu’s kan vertrekken?

Windmolens

Bij Wim Claes werd gekozen voor opladen op de site. “We hebben hier windmolens en zonnepanelen en dus heel wat groene stroom”, zegt Wim. “Als de chauffeur ’s avonds terugkomt, wordt de eActros opgeladen met een laadstation van 50 kW. Dat duurt 6 uur en dat is prima.”

“Een andere belangrijke ondersteuning is de driver coach van Mercedes”, zegt Wim. “Die geeft met behulp van Fleetboard onze chauffeur tips om zoveel mogelijk kilometers af te leggen met een batterijlading.” Voor de eActros zijn er in Fleetboard specifieke e-services zoals realtime inzicht in alle voertuigactiviteiten en -gegevens, een digitaal rittenboek en de planningstool Fleetboard Charge Management om laadsessies in te plannen.

Subsidies en incentives

Mercedes-Benz Trucks ondersteunt de klanten ook met het vinden van incentives en voordelen voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens en voor de installatie van de bijbehorende stroomvoorziening. Dat kunnen subsidies, belastingverlagingen of -vrijstellingen en interessante leningen zijn. Daarnaast zijn er ook lagere tolgelden, lagere kosten voor voertuigregistraties of vrijstellingen van rijverboden in binnensteden.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo