Barry Callebaut Chocolate Box: wereldwijd distributiecentrum met 120.000 pallets

The Barry Callebaut Chocolate Box, het nieuwe wereldwijde distributiecentrum in Lokeren, is een sleutelelement in de strategie van het bedrijf dat streeft naar duurzame groei in de professionele chocolademarkt.

“In 2016 kreeg de logistieke afdeling van Barry Callebaut de kans om een strategische analyse te maken van de eigen werking. Daarbij moesten we vijftien jaar vooruitkijken en rekening houden met de strategische doelstellingen. Die gingen uit van een jaarlijkse groei van de omzet met vijf procent met een speciale focus op de opkomende markten waar een snellere groei mogelijk is,” zegt Willy Raemdonck, Site Manager van The Barry Callebaut Chocolate Box.

“Elke mogelijke ingreep moet inzetten op innovatie en efficiëntieverbetering. Het resultaat moet ook duurzaam zijn op het vlak van milieu en sociale impact op medewerkers en maatschappij. Groei, innovatie, kostenleiderschap en duurzaamheid zijn de vier pijlers van onze strategie en komen allemaal samen in dit gebouw,” zegt Korneel Warlop, woordvoerder van Barry Callebaut.

Doel: consolidatie van magazijnen

Toen in 2017 de analyse werd uitgevoerd, beschikte de chocoladefabrikant over een eigen distributiecentrum in Aalst voor verpakte afgewerkte producten, verbonden aan de fabrieken van Wieze en Aalst met daarnaast satellietmagazijnen bij logistieke partners. De zeven externe magazijnen stonden op het einde in voor de helft van de opslag. “Met de groei die we vooropstelden zouden we zonder ingrijpen haast elk jaar een bijkomend magazijn hebben moeten aanspreken. Telkens zou de situatie complexer worden met gegarandeerd meer onderling transport en een hogere kans op fouten. In dat kader hebben we voornamelijk twee opties onderzocht: een nieuw Europees Distributiecentrum dat we in eigen beheer uitbaten of een volledige uitbesteding van de logistiek. Het is die eerste optie geworden waarbij we acht magazijnen vervangen door één nieuwe site”, zegt Willy Raemdonck.

Locatie

Een belangrijke parameter in die beslissing was de locatie. Lokeren ligt op korte afstand van het oude magazijn in Aalst. Alle 80 medewerkers uit het oude distributiecentrum hebben de overstap gemaakt en intussen zijn er al 40 bijkomende mensen aangeworven. Maar Barry Callebaut blijft op zoek naar nieuwe medewerkers voor het magazijn.

De Chocolate Box ligt ook dicht bij de grote fabrieken in Wieze en Halle. “Maar misschien nog belangrijker is dat 65% van onze klanten in een straal van 500 kilometer rond deze locaties gevestigd zijn. Daarnaast zien we dat de opkomende markten een belangrijke groeipool zijn. De nabijheid van de haven van Antwerpen is daarom ook mooi meegenomen,” zegt Korneel Warlop.

In het magazijn worden alle verpakte chocoladeproducten en decoraties opgeslagen “Om de transportefficiëntie te verhogen, houden we ook een voorraad aan van verpakkingen en ingrediënten zoals suiker en melkpoeder die naar de fabrieken gaan. Op die manier kunnen we met volle vrachtwagens heen- en terugrijden,” zegt Willy Raemdonck.

Efficiëntie

In het nieuwe magazijn komen meer dan 2570 verschillende producttypes terecht. 85% van de opgeslagen goederen vertrekken hier ook weer als een hele pallet. De overige 15% zijn meestal de bakkersdecoraties die Barry Callebaut ook per doos verscheept. Het gaat om heel lichte verpakkingen die de pickers erg voorzichtig behandelen. Barry Callebaut beschikt nu enerzijds over een hoogbouwmagazijn dat volledig automatisch hele pallets kan opslaan. “Het is voor het eerst dat Barry Callebaut investeert in een automatisch magazijn. Er is plaats voor 83.000 europallets. Daarnaast blijft er een zeer groot klassiek magazijn met plaats voor 40.000 pallets. Hier zijn het reachtrucks die de pallets uit de rekken nemen. Op grondniveau bevinden zich pickingplaatsen. Tegen het eind van het jaar zullen daar in de Chocolate Box een 45.000 pallets met afgewerkte producten met daarbij nog 10.000 pallets grondstoffen en verpakkingen staan. Op dat ogenblik zal de voorraad uit het oude distributiecentrum én de externe magazijnen volledig zijn overgezet. Het hele magazijn is echter berekend op 120.000 pallets zodat we zeker voor jaren goed zitten,” zegt Willy Raemdonck.

De aansturing van de magazijnbeweging gebeurt door een nieuw SAP Extended Warehouse Management-systeem.

Energiepositief gebouw

Het magazijn werd ontwikkeld door WDP in nauwe samenspraak met Barry Callebaut. Het is ongebruikelijk, maar ook de geautomatiseerde installaties in het gebouw blijven eigendom van de ontwikkelaar. Barry Callebaut engageert zich met een huurcontract voor twaalf jaar. “Wij zijn het gewend om te huren en om de contracten daarna te vernieuwen. Op dit ogenblik ga ik ervan uit dat we voor meer dan twintig jaar goed zitten.”

Niet alleen de verregaande automatisering is daarbij van belang: het distributiecentrum is het allereerste magazijn in de Benelux dat een Breeam Outstanding certificaat heeft gekregen. “Op dat vlak willen we een voorloper zijn. Ik ben zelf heel tevreden dat we erin geslaagd zijn om een energiepositief gebouw neer te zetten. Dankzij 16 cm isolatie, zonnepanelen, het maximaal gebruik van daglicht, geothermie en de nieuwste HVAC-technieken slagen we erin om de energiebehoefte te dekken en de temperatuur constant op 18°C te houden. Maar om de hoogste Breeam score te halen, moet je ook goed presteren op sociale maatregelen en de ondersteuning van de natuurlijke omgeving bijvoorbeeld. ”

Resultaat

Bij de uitwerking van de business case voor de bouw van een nieuw magazijn was de afweging tussen de kost en de opbrengsten door efficiëntiewinsten cruciaal. “Maar na enkele maanden draaien we al break-even, terwijl we onszelf daar een jaar de tijd voor hadden gegeven. Nu al kunnen we de meerkosten voor het moderne distributiecentrum compenseren door een snellere verwerking van de bestellingen en het verminderen van fouten. In de toekomst zal dat terugverdieneffect alleen maar groeien naarmate we ook meer volumes zullen verwerken in het magazijn. Bovendien zien we nog bijkomende verbetermogelijkheden van de operationele processen.”

Tekst: Peter Ooms

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo