Stow vertegenwoordigt België op IFOY-award

Veertien producten van twaalf fabrikanten dingen mee naar de IFOY-award, de internationale prijs voor het beste intralogistieke voertuig of heftruck van het jaar. De jury kiest de winnaar na de driedaagse IFOY Test Days in Dortmund, van 21 tot en met 23 maart. Stow Robotics verdedigt de eer van België. 

Naast vorkheftrucks en magazijntechnologie komen nu ook geautomatiseerde, geïntegreerde oplossingen, software en autonome mobiele robots (AMR) voor high-performance magazijnen aan bod in deze internationale onderscheiding. Kenmerken als veiligheid, duurzaamheid, nauwkeurigheid en snelheid spelen een rol bij de jurybeoordeling.

Met e.scala zit het bedrijf Stow robotics, onderdeel van de Belgische Stow Groep, in de eindronde. Het gestandaardiseerde, robotgebaseerde opslag- en orderverzamelsysteem voor kleine en
middelgrote toepassingen van Stow schermt met voordelen als een lage realisatietijd, naast lage investerings – en operatiekosten.

Cargotec Engineering uit Ierland treedt aan met de  MOFFETT E5 25.4 NX, de nieuwste van haar gamma elektrische vorkheftrucks, inmiddels de tweede generatie van ’s werelds eerste volledig elektrische vorkheftruck. De truck is ook verkrijgbaar met vierwegbesturing (multidirectioneel).

Jungheinrich heeft twee finaleplaatsen bemachtigd. In magazijntechniek gaat het bedrijf naar de eindronde met de ERD 220i elektrische hoogliftende heftruck. Lithium-ionbatterijen houden zijn afmetingen compact zodat de dubbeldekstapelaar gelijktijdig twee pallets kan transporteren. Opvallend is het vaste platform en de grote ruimte voor de bestuurder.

Ook van Jungheinrich: de EKS 215a. Het bestuurderloze transportvoertuig met een hefhoogte van maximaal zes meter is de eerste AGV van deze fabrikant die werd ontwikkeld voor puur geautomatiseerd gebruik in logistiek en productie.

De Amerikaanse fabrikant Locus Robotics bereikt in Dortmund de eindronde met zijn Locus Robotics AMR Solution. De oplossing bestaat uit een platform dat gebruik maakt van eigen optimalisatiealgoritmen en real-time operationele prestatiegegevens om werknemers en AMR’s te coördineren. Volgens de fabrikant goed voor een return on investment (ROI) binnen zes tot acht maanden en een twee- tot drievoudige toename van de productiviteit via het Robots-as-a-Service (RaaS) model.

De start-up Magment gaat naar de finale met een draadloze oplaadinfrastructuur voor de elektrificatie van industriële vloeren. Gebaseerd op het gepatenteerde magnetiseerbare beton in combinatie met speciale wikkel- en giettechnologieën, worden robuuste inductieve laadplaten geproduceerd die verliesvrij opladen tijdens het rijden mogelijk maken. Dit vermindert of elimineert zelfs volledig de laadpauzes pauzes van industriële magazijnvoertuigen.

Een andere start-up, NAiSE TRAFFIC, presenteert zijn fabrikantonafhankelijke verkeers- en ordermanagementsoftware. Deze valt op door haar gepatenteerde lokalisatienetwerk (NAiSE RTLS) dat de volledige gemengde operatie – alle personen en voertuigen in het magazijn – bij de verkeerscontrole en -analyse betrekt en zo zorgt voor een efficiëntere en efficiëntere en veiligere goederenstroom.

De derde start-up in de finale heet Noyes Technologies. Met NoyesStorage lanceerde het in München gevestigde bedrijf het eerste robotica-aangedreven, ultra-dichte, geautomatiseerde en flexibele
nano-logistieksysteem voor stadslogistiek. De oplossing is gericht op eenvoud: technologie terugdringen tot het hoogst noodzakelijke, gecombineerd met een hoge mate van standaardisering en modularisering. Dit systeem is al toepasbaar in ruimtes van slechts 10 vierkante meter.

Robominds komt in de finale met het op AI gebaseerde robobrain.NEUROS (Neural Robotic Operating System) – een geïndustrialiseerd besturingssysteem voor
intelligente robotica. Het credo van de robotica-specialisten is: “parametriseren en configureren in plaats van programmeren.” Het basisprincipe: op het geïndustrialiseerde besturingssysteem kan elke functie van de robotcomponenten worden aangepast of ontwikkeld.

De jury nomineerde ook de sensorspecialist SICK met PACS (PAllet Classification System), een op Deep Learning-gebaseerd palletidentificatiesysteem, waarmee de selectie van palletpool-of statiegeldpalletten kan worden geautomatiseerd. .

SSI SCHÄFER drong met het IKEA-project Flat Pack Picking door tot de eindronde. Met deze toepassing biedt de fabrikant een geautomatiseerde en kant-en-klare systeemoplossing voor de efficiënte
en volumegeoptimaliseerde palletisering van grote artikelen die kenmerkend zijn voor de meubelhandel. De orderverzamelmodule met portaalrobots maakt een efficiënte behandeling van een heterogeen assortiment artikelen mogelijk en wordt gekenmerkt door een hoge schaalbaarheid.

In dezelfde categorie is STILL in de running voor een trofee met de geautomatiseerde magazijnuitbreiding bij Hase Safety Workwear. Het bedrijf uit Hamburg breidde de faciliteit uit tot een
totaal van 10.000 palletplaatsen. Tegelijkertijd werden de bestaande STILL industriële trucks vervangen doorgeautomatiseerde en krachtigere trucks met telescoopvorken. Ook geoptimaliseerde rijcursussen bij aan de prestatieverhoging.

Still stuurt ook zijn  DSR (Daalsnelheidsregeling) in . Dit is een drietrapsassistentiesysteem voor aanhangwagens en trekkers dat het voor de chauffeur gemakkelijker maakt om veilig af te dalen – vooral met zware trailerladingen. Het systeem regelt – handmatig of automatisch – de snelheid van het voertuig op een veilig niveau.

SYNAOS tenslotte dingt mee met SYNAOS IMS, een  oplossing voor voertuiglokalisatie van handmatig bestuurde heftrucks en magazijnvoertuigen. Voor dit doel gebruikt SYNAOS eigen computervision-technologie. Het systeem kan eenvoudig worden geïnstalleerd en opgeschaald.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo