Geen chaos aan de Belgisch-Nederlandse grens

De inwerkingtreding van de nieuwe regels van het mobiliteitspakket heeft (nog) niet tot grote problemen aan de Belgisch-Nederlandse grens geleid. Dat is althans wat naar voren komt uit een expresenquête van de groep Chauffeursnieuws in Nederland.

Ter herinnering: Richtlijn 2020/1057 is vanochtend in werking getreden en wijzigt de regels voor de detachering van werknemers. Met andere woorden, vrachtwagenchauffeurs zullen recht hebben op het minimumloon van het land waar zij rijden, volgens het beginsel van “gelijk loon voor gelijk werk”. Deze maatregel wordt door veel deskundigen beschouwd als een belangrijke pijler van het mobiliteitspakket, maar gaat hand in hand met de verplichting voor chauffeurs om elke grensovergang in hun digitale tachograaf te registreren. Het apparaat waarmee dit zonder manipulatie kan worden gedaan, is nog niet goedgekeurd en zal pas in 2023 verschijnen. Chauffeurs moeten dus bij elke grensovergang, of beter gezegd bij hun eerste stop na de grensovergang, aangeven welk land zij binnenkomen. Sommigen vreesden dat dit files aan de grenzen zou veroorzaken, maar dat lijkt niet het geval volgens Aschwin Cannoo, voorzitter van Chauffeursnieuws: “De door TLN aangekondigde chaos is een storm in een glas water geworden. Sinds vanmorgen hebben we chauffeurs ondervraagd en van de eerste 205 reacties heeft geen enkele chauffeur melding gemaakt van problemen tussen Nederland, België en Duitsland.” Cannoo is verheugd over de inwerkingtreding van de maatregel, die volgens hem van belang is voor het streven naar eerlijke concurrentie in Europa, omdat hierdoor de nieuwe regels voor de terbeschikkingstelling van werknemers in het wegvervoer controleerbaar worden.

lees ook

Aankomende Events

Sorry, no posts matched your criteria.

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo