Zetes verlost D’Ieteren van logistieke papierberg met software op maat

Autodistributeur D’Ieteren Automotive maakt zijn onderdelenlogistiek futureproof met behulp van het softwarepakket ZetesChronos. De softwaretoepassing vervangt onder andere de klassieke CRM-certificaten. De ontwikkeling betekent alvast het einde van de administratieve papierberg bij dit complexe logistieke proces. 

D’Ieteren Automotive heeft alle belang bij de vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen, goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts. Daarom werd al in 2018 besloten om op zoek te gaan naar een nieuw systeem dat niet alleen de bestaande processen zou optimaliseren maar ook nieuwe features aanbood waardoor de hele distributieketen futureproof gemaakt kon worden. ZetesChronos kwam als beste kandidaat uit de selectie. Vooral de efficiëntie van de processen en de makkelijke traceerbaarheid van de keten geven de doorslag.

De Zetes-applicatie draait samen met de Pionira-applicatie en beiden vervangen zo de CRM-documenten waarop staat wat er juist in de vrachtwagen zit, en dit per afleverpunt.
Filip De Wit  Logistics IT Support Manager van D’Ieteren: ‘Dit was in het verleden goed voor karrenvrachten aan papierwerk. Dankzij deze twee applicaties werkt D’Ieteren vandaag volledig papierloos: een gigantische tijdswinst nu we de documenten niet meer één voor één moeten afprinten. De applicatie stelt ons daarnaast ook in staat om ons leeggoed beter op te volgen, we zien in real-time welke levering waar wordt afgeleverd en kunnen ook de retour van de leveringskooien perfect opvolgen. Tot slot is het ook een flexibel systeem, je kan er makkelijk zaken in aanpassen of updaten.’
D’Ieteren werkt voor zijn inhouselogistiek samen met Parts Express, deze laatste is dus de eindgebruiker van de ZetesChronos-applicatie. Dat het systeem is afgestemd op de specifieke noden van het bedrijf, wordt hier erg geapprecieerd, net als de flexibiliteit ervan. Zo kunnen foto’s worden genomen als ‘proof of presence’ en bewijst geolocatie dat leveringen ook effectief hebben plaatsgevonden. Voor Parts Express was het ook een must om papierloos te gaan werken. Erik Thiels, Transport & Station Manager bij Parts Express BV, zegt: ‘De papierberg begon ons letterlijk boven het hoofd te groeien, we hebben magazijnen vol met papier dat we zeven jaar lang moeten bijhouden. Wat een verschil met vandaag! Van de vrachtbrieven over de douanedocumenten tot de verzendpapieren naar de klanten: alles is digitaal. Dit zorgt ervoor dat de traceerbaarheid van de goederen optimaal is en daarnaast wordt heel het proces automatisch gearchiveerd wat voor een grote efficiëntiewinst zorgt. Heel het systeem is trouwens ook erg gebruiksvriendelijk voor onze chauffeurs wat natuurlijk ook een cruciale factor is.’

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo