Limburg: veel ruimte en volop ambitie voor logistieke projecten

Limburg heeft een oppervlakte van 525 hectare aan bedrijventerreinen beschikbaar. In andere Vlaamse provincies heerst daaraan een tekort. Een belangrijk deel van die ruimte bevindt zich op de vroegere site van Ford Genk, nabij het Albertkanaal. Maar ook elders in de provincie zijn er mogelijkheden.

Op de voormalige Fordsite hebben zich al verschillende puur logistieke spelers of spelers met belangrijke logistieke activiteiten gevestigd. “Samen met de stad Genk gaan we er een iconisch gebouw optrekken, dat onderdak biedt aan het Logistiek Platform Limburg, logistieke bedrijven, kennisinstellingen en overheidsdiensten.,” zegt Limburgs gedeputeerde en POM-voorzitter Tom Vandeput.

Er blijft nog veel plaats beschikbaar op de 135 hectare grote site. De POM en Genk gaan daarvan 4,5 hectare ontwikkelen voor logistieke en verwante activiteiten. Een andere belangrijke speler is er Genk Green Logistics, goed voor 26 hectare logistieke zone. Genk Green Logistics trekt er momenteel een logistiek en semi-industrieel complex van 250.000 m² op en streeft daarbij naar de Breeam-certificering ‘excellent.’ Een deel van de ruimte is al op lange termijn verhuurd. Dry Port Essers neemt er 16 hectare op en de nieuwe containerterminal Port of Limburg krijgt er een capaciteit van 350.000 TEU.

Zwarte markt licht op

Meer naar het westen zijn er ook logistieke activiteiten in de vroegere mijnstreek, in de brede omgeving van het Albertkanaal en de E313. In Beringen laat Group Gheys 32 extra silo’s en een rekkenmagazijn met 10.000 palletplaatsen optrekken. Dergelijke initiatieven trekken nieuwe goederenstromen naar Limburg en scheppen ook arbeidsplaatsen voor vooral laaggeschoolde mensen. In Tessenderlo versterkte Intervest zijn aanwezigheid – het bezat er al magazijnruimte – met de aankoop van een terrein van 60.000m² langs de Havenlaan. Nog in Tessenderlo verdwijnt de traditionele ‘Zwarte Markt.’ Het vroegere Philipsgebouw maakt er plaats voor een nieuw logistiek gebouw van 60.000 m² annex vrachtwagenparking. Naar verluidt zou dit driehonderd arbeidsplaatsen opleveren.

Basis voor groene mobiliteit

Ook in het noorden van de provincie beweegt er wat. In Lommel bouwen het stadsbestuur, de POM, Flanders Make, Ford Lommel Proving Ground en E-Trucks Europe samen een nieuwe campus uit rond slimme en groene mobiliteit. Ze willen er het onderzoek naar en de ontwikkeling van duurzame – elektrische – mobiliteit verankeren én versnellen. Als basisinfrastructuur is hiervoor in Lommel al de testbaan Ford Lommel Proving Ground voorhanden. Vlakbij die testbaan staat het strategisch onderzoekscentrum van Flanders Make, met daarin een creatiecentrum voor voertuigontwikkeling. In de nieuwe campus zullen bedrijven ook kennis kunnen komen maken met schone en slimme mobiliteit. Er komt ook een experimenteer- en samenwerkingsruimte voor studenten, startups en bestaande bedrijven.

Nog in Lommel, op bedrijventerrein Kristalpark III, startte transportbedrijf H.Essers met de bouw van 150.000 m² magazijnruimte, specifiek voor de opslag van risicovolle chemische stoffen. H.Essers kocht er een terrein van 27 hectare. H.Essers beschikt al over een vestiging in Lommel, maar zocht er naar extra ruimte omdat zijn Dry Port-site in Genk – die het samen met Groep Machiels ontwikkelt – al volzet was.

IJzeren Rijn

Op langere termijn heeft Lommel ook zicht op ruimere spoorcapaciteit. De stad ligt immers langs de zogenaamde IJzeren Rijn. Vooral in België is er nu belangstelling om dit traject te moderniseren en reactiveren, maar het overleg hierover sleept al jaren aan. De huidige Belgische federale regering heeft wel geld uitgetrokken voor onderhoudswerken in het station Genk-Goederen, dat intens wordt gebruikt door de lokale staalbedrijven.

Tekst: Koen Mortelmans

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo