Sven Geysels (VIL): “Laten we de rijtijden aanpassen voor elektrische vrachtwagens!”

In het kader van het Logibat-project, waarvan het slotevenement afgelopen donderdag plaatsvond in Niel, presenteerde het VIL een tool waarmee de TCO van een elektrische vrachtwagen kan worden berekend, rekening houdend met alle relevante operationele en financiële parameters. Projectleider Sven Geysels pleitte ook voor meer flexibiliteit in de regels voor rij- en rusttijden.

Aan het Logibat-project namen 31 bedrijven deel en het werd actief ondersteund door VLAIO, het Vlaams Centrum voor Innovatie en Ondernemen. Het doel was na te gaan welke rol elektrische vrachtwagens kunnen spelen in het koolstofvrij maken van het wegvervoer. Bijzonder in dit geval is de zeer snelle evolutie van de technologie tussen de start van het project (juni 2021) en de presentatie van de resultaten. In twee jaar tijd is wat als een performante elektrische vrachtwagen werd beschouwd, inderdaad snel ingehaald door nieuw aanbod, zodat de realistische toepassingsgebieden voor elektrische vrachtwagens zich voortdurend uitbreiden.

De conclusie van het project is inderdaad dat elektrische vrachtwagens een nooit eerder geziene verschuiving in de wegvervoersector kunnen teweegbrengen. De conclusies van het project gaan echter veel verder en dringen aan op verschillende voorwaarden voor succes:

  • de noodzaak om de oplaadtijden te integreren in de operationele schema’s, aangezien het volgens projectleider Sven Geysels duidelijk is dat het gedeeltelijk opladen van de batterijen moet worden georganiseerd op momenten dat het voertuig in ieder geval stilstaat (in het depot, tijdens (af)laadwerkzaamheden of tijdens verplichte rijpauzes)
  • de toenadering die tot stand moet worden gebracht tussen vervoerders en energieleveranciers, zodat de oplaadinfrastructuur aanwezig is en de juiste dimensionering heeft voor de huidige en toekomstige elektriciteitsbehoeften
  • de cruciale rol van de overheid, niet alleen door financiële prikkels te geven, maar ook door de regelgeving inzake rij- en rusttijden te wijzigen.

 

Sven Geysels verduidelijkt zijn gedachten hierover: “Wij pleiten uiteraard niet om de sociale bescherming uit te hollen, noch om de verkeersveiligheid te compromitteren. Maar het zou een grote hulp zijn als er enige soepelheid is zodat chauffeurs het dichtstbijzijnde oplaadpunt nog kunnen bereiken, of als ze hun vrachtwagen tijdens een rustpauze eventueel kunnen verplaatsen zodat een andere vrachtwagen het laadpunt kan gebruiken.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo