Worden opleggers binnenkort onderworpen aan nieuwe heffingen?

Na de vrachtwagens zijn het nu de opleggers die in Europa onder vuur liggen. We wisten al dat de energieprestaties van opleggers zouden worden gemeten (met name wat de banden betreft), maar nu stelt de Commissie voor om opleggers specifiek te belasten.

Ter herinnering: vanaf 2024 worden opleggers onderworpen aan een beoordeling van hun energieprestaties. Deze beoordeling wordt uitgevoerd aan de hand van hetzelfde Vecto-systeem als voor motorvoertuigen. De Commissie stelt nu voor de kilometerheffingen te differentiëren op basis van deze energieprestaties, om de invoering van efficiëntere opleggers te versnellen. Tegelijkertijd zullen de lidstaten die het beginsel van de kilometerheffing toepassen (zoals België) hun tarieven vanaf maart 2024 moeten moduleren op basis van de Vecto-waarden van de vrachtwagen, en niet langer alleen op basis van de Euronorm.

Volgens het huidige voorstel zouden opleggers pas in 2030 in de kilometerheffing worden opgenomen. Het voorstel van de Commissie heeft echter al kritiek gekregen van de IRU, niet op het principe, maar op de timing: de federatie van wegvervoerders zou graag zien dat de CO2-component tegelijkertijd wordt ingevoerd voor vrachtwagens en getrokken materieel.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo