Tegen het eind van dit jaar zal Universiteit Antwerpen de ruwe opzet van een unieke en extra nauwkeurige CO2-calculator opleveren aan Eutraco. Nadien zou die in de lente van 2024 operationeel gaan bij de logistieke dienstverlener. Roel Gevaers en Serge Gregoir stelden het project voor op de Logistiekdag afgelopen donderdag.
Hoe bereken je als logistieke speler jouw CO2-uitstoot op een nauwkeurige manier? En kan je inzichten bieden aan klanten zodat zij de juiste keuzes kunnen maken? Die vragen wil Serge Gregoir, CEO van Eutraco, beantwoord zien.
Hij vond bondgenoten bij de Universiteit Antwerpen, in de hoedanigheid van professor Roel Gevaers en zijn team. Gevaers en Gregoir vertelden erover tijdens een presentatie op de Logistiekdag, georganiseerd door Management Producties in Salons Van Edel te Wilrijk. De precieze CO2-tool zal volgende lente het daglicht zien.
Real-time
Er zijn al heel wat CO2-calculatoren in omloop, maar geen van die oplossingen werkt met real-time gegevens zoals dit nieuwe instrument het zal doen. Gevaers legde uit hoe berekeningen door andere tools vandaag worden gedaan: “Het probleem is dat die calculatoren vaak met het gemiddelde van het gemiddelde werken om de verbruikte energie op een gegeven afstand te bepalen. Het is niet waarheidsgetrouw en zit vaak heel ver af van de werkelijkheid.”
De universiteit kiest ervoor om de data van het bedrijf rechtstreeks aan te spreken in het model dat ontworpen wordt. Welke data zijn doorgaans de moeilijkste om te bekomen? In een slide toonde Gevaers de informatie die doorgaans ontbreekt of onnauwkeurig is.
“Je hebt transportgerelateerde data nodig van de ene kant en ook gegevens over de warehousing,” aldus Gevaers. “De data die je het moeilijkst kan aanboren, is die van de subcontractors. Zij hebben niet altijd dezelfde manier van meten. In oudere gebouwen gebeuren ook geen dagelijkse metingen wat energieproductie of -verbruik betreft. Nieuwere gebouwen en eigen vloot zijn makkelijker te simuleren en te berekenen.”
Klant informeren
“Als wij zelf een model gingen verzinnen, dan zou een klant ons niet geloven,” zei Serge Gregoir. “Vandaar dat we aan de universiteit hebben gevraagd om totaal open-minded te kijken naar de data die we hebben. In eerste instantie beperken we ons tot transport en warehousing. In een tweede fase zou expeditie en douane volgen.”
Vanuit het publiek kwam de vraag of bedrijven niet gewoon de meest gunstige tool zouden blijven kiezen, in plaats van de meest precieze. “Je moet dit uitleggen aan de klant,” antwoordde Gregoir. “Als het vanuit een universiteit komt, zal er wel kritisch naar gekeken worden en krijgt de tool daardoor een stempel van waarheid en kwaliteit.”