Pro/Contra – Hoog tijd om pakketten via drones te leveren

Zullen drones, na de hype van de begindagen, eindelijk hun stempel drukken op de pakketbezorging?

PROAlexander Perrien, CEO Aerit

CEO Alexander Perrien van Aerit geeft 3 redenen waarom het nu tijd is om in droneleveringen te investeren: de Europese regelgeving die van kracht is sinds 2021, de alsmaar betere technologie en vooral de lage kosten die voor een levering per drone nodig zijn.

Perrien: “Bij Aerit geloven we dat de enige weg vooruit die van de automatisering is om goederen te leveren. We praten met logistieke spelers en we merken dat hun businessmodellen min of meer overeind blijven binnen stadskernen waar er een grote densiteit is aan bewoners. Maar van zodra je in de buitenstad of in landelijke gebieden terechtkomt – waar het merendeel van de Europeanen woont – dan begint dat model uit elkaar te vallen.

Vele bedrijven – en laat ons het voorbeeld nemen van maaltijdbezorgers – kunnen alleen maar winstgevend zijn wanneer ze hun werkkrachten niet vast in dienst nemen. Dat leidt dan vaak tot lage motivatie of een groot verloop. Hogere niveaus van automatisering kunnen enorm winstgevend zijn. We kunnen een persoon 100 tot 1.000 leveringen laten doen in één keer tegenover iemand die misschien 6 leveringen op een uur doet.”

Vooraleer u zich een hemelgewelf vol drones inbeeldt, weet dan dat het bedrijf inzet op het zo stil en onzichtbaar mogelijk maken van de machientjes. “We onderzoeken bijvoorbeeld nieuwe propellertechnologie en weerkaatsende oppervlakken om sociale acceptatie bij bewoners te garanderen,” zegt Perrien. “Uiteraard moeten de drones wel zichtbaar blijven voor andere piloten en vliegtuigen door middel van een combinatie van digitale en fysieke methodes.”

Aerit ontvangt vragen om de meest uiteenlopende goederen te vervoeren, van kranten tot reserveonderdelen van vrachtwagens. De focus van het bedrijf ligt op logistiek in het algemeen en het richt zich op cargo tot 4 kg. “86 procent van pakketten die online besteld worden, wegen minder dan 2 kg. Ons doel is om nagenoeg alles te kunnen oppikken en afleveren, tenminste binnen het consumentensegment of dat van de lichte industrie.”

_

CONTRA – Marc Sorgeloos, Manager Automation & New Equipment bpost

Het Belgische postbedrijf loopt niet zo hard van stapel wat drones betreft in eigen land. “Drones zijn al vele jaren bekend en wij zijn zeker geïnteresseerd vanuit technisch en commercieel oogpunt, maar er moet een meerwaarde zijn voor onze klanten en ons personeel,” vertelt Marc Sorgeloos, Manager Automation & New Equipment bij bpost.

“Wij verdelen dagelijks miljoenen brieven en duizenden pakjes overal in het land. Het is ons nog niet zo duidelijk hoe je zoveel leveringen met drones zou kunnen bolwerken. Op een bepaald moment was het echt een hype. Iedereen moest iets doen met drones en dan kwam ook de vraag bij ons.

Vanuit bpostgroup zijn we in de verschillende filialen gaan kijken in welke context een levering per drone zinvol kan zijn. In Canada heeft Apple Express – een dochteronderneming binnen de groep – drone delivery getest. Maar in België krijg je vrijwel onmiddellijk te kampen met beperkingen ten gevolge van de geografie en complexiteit van het land.”

Om welke beperkingen gaat het precies? “De drones moeten een goede connectiviteit hebben met het netwerk. Tot op vandaag hinkt België daarin achterop. Ons land is vrij klein en het luchtruim wordt druk gebruikt door meerdere spelers, zowel civiel as militair, met elk hun eigen restricties. Vanuit de regelgeving zijn er ook nog zaken onduidelijk.

Een drone is redelijk betrouwbare technologie, maar wat als er een drone niet bij bestemming komt, of verloren raakt, of verongelukt of zelfs geïntercepteerd wordt? Hoe moet dat geregeld worden en welke rol zou bpost daar dan in spelen?”

Vele vragen dus, al blijft de businesscase – of het gebrek daaraan – het voornaamste struikelblok. “Hoe gaan we met die drones een businessactiviteit ontwikkelen waarvoor mensen bereid zijn een prijs te betalen die de kosten dekt en waar we iets aan overhouden? In het buitenland hebben andere grote spelers hun ambities rond droneleveringen intussen teruggeplooid. We blijven wel aandachtig want wie weet wat de toekomst brengt.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo