Zal de federale regering Lineas te hulp schieten?

De Belgische spoorgoederenoperator Lineas zit in financieel zwaar weer en zal hulp moeten krijgen van de federale regering. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, die gisteren het vuurtje opstookte in een interview met onze collega’s van De Tijd, kondigt beslissingen in die zin aan voor de kern van vrijdag. De strategische rol die hij aan Lineas toekent, stelt het management van de spooroperator in elk geval gerust.

Lineas wordt gedeeltelijk gecontroleerd door de federale overheid, via FPIM ( Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij), die 35% van de aandelen bezit en in mei deelnam aan een nieuwe kapitaalverhoging van 20 miljoen euro. De belangrijkste aandeelhouder van Lineas (het Franse investeringsfonds Argos Wityu) bezit 65% van de aandelen en stak in mei ook zijn hand in de portemonnee voor 20 miljoen euro.

Sinds 2022 heeft Lineas zijn bedrijfsresultaten aanzienlijk verbeterd: alle bankschulden zijn afgelost, de EBIT staat niet langer in het rood en de verliezen zullen tegen 2023 waarschijnlijk gehalveerd zijn, in lijn met het herstelplan. Het probleem is er meer een van liquiditeit. Er is nog eens €50 miljoen aan vers kapitaal nodig. De raad van bestuur van Lineas heeft vandaag bevestigd dat er een nieuwe herkapitalisatieoperatie aan de gang is, waarbij mogelijk een nieuwe investeerder betrokken zal zijn.

Op operationeel vlak is het herstelplan nog steeds aan de gang: beëindiging van onrendabele contracten, terugkeer naar break-even voor single wagon load business, stopzetting van bepaalde corridors, stroomlijning van de hele organisatie en zelfs de ontwikkeling van een digitaal track & trace tool (MyLineas) dat nu al bijdraagt aan een betere klanttevredenheid.

“Lineas heeft, gezien de goede vooruitgang die met het herstelplan geboekt is, er alle vertrouwen in dat het zijn herstelplan zal kunnen versnellen, met het vooruitzicht om al eind 2024 break-even te draaien. Dit is een jaar eerder dan het oorspronkelijke plan, ondanks de gecompliceerde macro-economische situatie. De Europese Commissie heeft tegelijk verschillende diepgaande onderzoeken ingesteld naar mogelijke illegale staatssteun aan grote staatsbedrijven in de sector, wat zou moeten leiden tot een gelijker speelveld.,” zegt CEO Bernard Gustin.

In deze context is hij verheugd te horen dat de federale minister van Mobiliteit erop wijst dat Lineas een strategische speler is in de goederenvervoersector en dat het daarom niet mogelijk is om Lineas failliet te laten gaan. Vrijdag moet er meer duidelijkheid komen.

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo