Hoe bereken je het salaris van een gedetacheerde werknemer?

De IRU en de Europese vakbondsfederatie ETF hebben een gezamenlijke brief aan de Europese Commissie ondertekend, waarin ze de Commissie oproepen om een praktisch hulpmiddel te ontwikkelen waarmee alle vervoerders het salaris kunnen berekenen dat op een bepaald moment aan een gedetacheerde werknemer moet worden betaald. Deze calculator zou transportbedrijven een hoop administratieve rompslomp besparen en ‘grijze gebieden’ helpen vermijden.

Volgens het mobiliteitspakket, dat in 2022 van kracht werd, moet een gedetacheerde chauffeur minstens het minimumloon krijgen van het land waar hij werkt. De nationale loonregels zijn echter vaak vaag, terwijl de lidstaten uitvoeringsregels moeten aannemen en moeten specificeren welk loon ze voorschrijven voor werknemers in het wegvervoer in geval van detachering. Dit maakt het administratieve werk voor transportbedrijven erg ingewikkeld en zorgt voor situaties van rechtsonzekerheid.

Raluca Marian, EU-directeur bij IRU: “Werkgevers zijn hun werknemers een passende beloning verschuldigd voor de tijd die ze in het buitenland doorbrengen. De vraag is eenvoudig: hoeveel? Op dit moment weet in de meeste gevallen niemand het precies. Werkgevers en werknemers kijken nu uit naar de vervoers- en arbeidsfunctionarissen van de Europese Commissie, de commissarissen Vălean en Schmit, om duidelijkheid te scheppen door de calculator te leveren die we allemaal nodig hebben. De vorige Commissie heeft de regels van het mobiliteitspakket voorgesteld. We roepen de huidige Commissie op om voor het einde van haar mandaat de kloof te dichten en onze industrie in staat te stellen aan de regels te voldoen.”

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo