Dit artikel verscheen in LOGISTICS Management 68
Hilaire Van der Haeghe bestaat al 125 jaar. Een eerbiedwaardige leeftijd die getuigt van een grote stabiliteit en die op geen enkele manier afbreuk doet aan de dynamiek van de firma. Met hoogwaardige merken, een voortdurend streven naar een onberispelijke service en een toekomstgerichte blik gaat Hilaire Van der Haeghe vol vertrouwen het tweede kwart van deze eeuw in.
De onderneming Hilaire Van der Haeghe zag dus 125 jaar geleden het levenslicht. In die tijd verkocht Hilaire wasmachines en -centrifuges. Vandaag de dag is de onderneming actief in drie sectoren: landbouw, parken en tuinen en de industrie. In deze laatste sector (HH Industry) heeft ze drie paradepaardjes: Yale (vorkheftrucks en magazijnuitrusting), Addax (kleine elektrische bedrijfsvoertuigen) en Adlatus (industriële schoonmaakrobots). Drie complementaire merken die dezelfde klantengroep aanspreken.
Direct contact
Michel De Maeyer, Business Unit Manager, legt uit hoe de onderneming zich positioneert in de sector van de goederenbehandeling: “HH Industry is de exclusieve verdeler van het Amerikaanse merk Yale in België. Volgend jaar vieren we veertig jaar exclusiviteit. Ons assortiment omvat alle soorten magazijnuitrusting die in België worden gebruikt, of ze nu op diesel, gas of elektriciteit werken.” Wat de verschillende aandrijftypes betreft, bevestigt De Maeyer dat verbrandingsmotoren het steeds moeilijker krijgen: “Zware machines worden nog steeds aangedreven door dieselmotoren, maar zelfs in dat segment wint elektriciteit terrein. Vroeger bestonden er geen elektrische vorkheftrucks met een hefcapaciteit van 16 ton. Vandaag wel. Elektriciteit is tegenwoordig de favoriete energiebron voor vorkheftrucks en lichtere machines. Bovendien onderzoekt Yale nog steeds andere energiebronnen, zoals waterstof.”
Hoewel HH Industry een gerenommeerd premiumaanbod heeft, schuilt zijn sterkte vooral in de service, zoals De Maeyer opmerkt: “Servicekwaliteit is een echte prioriteit. Ons team van technici onderhoudt rechtstreekse contacten met de klanten. In 98 procent van de gevallen is een besteld onderdeel de volgende dag al beschikbaar bij de gebruiker. We stellen ons ook als doel om zo direct mogelijk in te grijpen. Dankzij onze beperkte omvang kunnen we dit type van service nog steeds aanbieden. Voor grote bedrijven ligt dat veel moeilijker.”
Klaar voor de toekomst
Zelfs na 125 jaar blijft het bedrijf naar de toekomst kijken. De Maeyer: “Onze ‘Fit for the Future’-strategie blijft fundamenteel ongewijzigd: premiummerken aanbieden en tegelijk openstaan voor nieuwe technologieën om ons assortiment nog verder uit te breiden. Met dat in gedachten hebben we een stuk grond gekocht in Sint-Katelijne-Waver waar we over drie à vier jaar onze nieuwe vestiging zullen bouwen. Daar zullen al onze merken vertegenwoordigd zijn.”
–
Enkele belangrijke data
1898: de onderneming wordt opgericht en verkoopt wasmachines en -centrifuges
1935: de onderneming richt zich op de landbouwsector (kunstmeststrooiers, zaaimachines en maaimachines)
1947: de eerste tractoren en landbouwmachines worden geïntroduceerd
1985: exclusieve distributie van Yale
2021: nieuwe merken: Addax en Adlatus
2023: De onderneming viert haar 125ste verjaardag. Het jubileum ging gepaard met een aantal evenementen: een ontspanningsdag met personeel en concessiehouders, een weekend met personeelsleden en hun gezin in Rotterdam en een feest dat werd bijgewoond door 600 genodigden, klanten, leveranciers en concessiehouders.
2026-27: nieuwe vestiging in Sint-Katelijne-Waver