De nieuwe Ford Transit Courier: vanaf nu leverbaar

Ford Pro heeft de nieuwe generatie van zijn meest compacte bestelwagen gelanceerd, de Transit Courier. In vergelijking met de vorige generatie krijgt hij een stevige groeischeut, en begin volgend jaar volgt ook een 100% elektrische E-Transit Courier.

Na het verdwijnen van de Fiesta VAN is de Transit Courier het instapmodel van het Ford Pro-gamma. En de nieuwe generatie die nu gelanceerd wordt, pakt de zaken anders aan dan de uitgaande generatie. Omdat hij als Tourneo Courier het instapmodel van het personenwagengamma van het merk wordt, krijgt hij op het vlak van design een veel expressievere look, met een neus die niet zou misstaan op de SUV’s van het merk. Het interieur is volledig digitaal en geconnecteerd, terwijl Ford ook maximaal ingezet heeft op actieve veiligheidssystemen. Het leverde de Transit Courier een ‘Platinum’ score op voor veiligheid, met de hoogste score ooit door Euro NACP toegekend voor veiligheidssystemen bij lichte bedrijfsvoertuigen.

Ruimer

De Transit Courier wordt voortaan gebouwd in Roemenië op het onderstel van de Puma, en hij krijgt daarmee een stevige groeischeut. De wielbasis groeit tot 2.692 mm, terwijl het koetswerk met een lengte van 4.337 mm, breedte van 2.076 en hoogte van 1.827 de afmetingen van de L1-versie van de huidige Transit Connect benadert (de nieuwe generatie van de Transit Connect wordt later dit jaar verwacht, in navolging van de op de VW Caddy gebaseerde Tourneo Connect personenwagen die al geruime tijd op de markt is). Dat zorgt voor een laadvolume van 2,9 m³ (+25% in vergelijking met de huidige Courier), terwijl er in combinatie met een doorlaadluik een laadlengte is tot 2.6 meter. Dankzij een nieuwe achterophanging is er meer plaats tussen de wielkasten (1.220 mm), wat betekent dat er ook in de meest compacte Transit voortaan plaats is voor 2 europallets.

Eerst met verbrandingsmotoren, dan elektrisch

De eerste exemplaren van de nieuwe Transit Courier worden op dit moment verscheept naar de Ford Pro-dealers. Het gaat daarbij om de uitvoeringen met verbrandingsmotoren: 1.0 EcoBoost benzine met 100 of 125 pk (met optionele 7-traps automaat op de krachtigste versie) of een 100 pk sterke 1.5 liter EcoBlue diesel. Alle versies bieden een laadvermogen van ongeveer 530 kg, maar er is ook een versie met hoog laadvermogen met een aangepaste ophanging, die tot 854 kg kan vervoeren. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.100 kg bij alle versies. Begin 2025 volgt er ook een 100% elektrische E-Transit Courier.

Een uitgebreide test van de versies met verbrandingsmotor lees je in het volgende nummer van VAN Management.

Lees alles over Ford Motor Company (Belgium) N.V.

Ford Motor Company (Belgium) N.V.

video

lees ook

Aankomende Events

ONTVANGT U ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF NOG NIET? MELD JE DAN NU AAN!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
transport media logo